Matematik

Gør rede for potensfunktioners vækstegenskaber.

15. juni 2014 af frederike1 (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej jeg skal op i mundtligt matematik her på tirsdag, jeg har fået spørgsmålet, Gør rede for potensfunktioners vækstegenskaber. jeg har selv ingen ide om hvordan eller hvad det er, jeg ville blive meget glad for hjælp

Brugbart svar (1)

Svar #1
15. juni 2014 af Budsmoke

http://www.youtube.com/watch?v=OFgIpxBifQk

Håber det kan hjælpe dig lidt på vej :)

Svar #2
15. juni 2014 af frederike1 (Slettet)

her snakker han så ikke om procent procent vækst, og er det ikke også så bare det jeg skal forklare hvad det er?

Brugbart svar (2)

Svar #3
15. juni 2014 af bragueton (Slettet)

Potensfunktionen [y=bx^a] har den egenskab, at [y] vokser med en konstant procent, når [x] gør det - sagt med andre ord er væksten i  [y] er altid proportional med væksten i [x] , således at  y(n)/x(n)=k, dvs. at der vil altid være det samme forhold mellem en sammenhørende y- og x-værdi .

Der er et bevis for det, som jeg ikke husker, men mon ikke det er blevet gennemgået af din lærer :)

Så er det nok også en fornuftig ting at komme ind på, at  [b] er en begyndelsesværdi samt de tre grafer for funktionen, når [a] er mindre en nul, større end end 1 og mellem 0 og 1.

Bevis evt. formlen for a:

a= log(y2/y1)/log(x2/x1)

Brugbart svar (0)

Svar #4
15. juni 2014 af bragueton (Slettet)

Budsmokes video synes at være helt rigtig for dig.

Svar #5
15. juni 2014 af frederike1 (Slettet)

Potensfunktionen [y=bx^a] har den egenskab, at [y] vokser med en konstant procent, når [x] gør det - sagt med andre ord er væksten i  [y] er altid proportional med væksten i [x] , således at  y(n)/x(n)=k, dvs. at der vil altid være det samme forhold mellem en sammenhørende y- og x-værdi .

Der er et bevis for det, som jeg ikke husker, men mon ikke det er blevet gennemgået af din lærer :)

Så er det nok også en fornuftig ting at komme ind på, at  [b] er en begyndelsesværdi samt de tre grafer for funktionen, når [a] er mindre en nul, større end end 1 og mellem 0 og 1.

Bevis evt. formlen for a:

a= log(y2/y1)/log(x2/x1)

mange tak for hjælpen begge to, det værdsætter jeg rigtigt meget!

Skriv et svar til: Gør rede for potensfunktioners vækstegenskaber.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.