Dansk

Det HASTERR, I Danmark Er Jeg Født

16. juni 2014 af Hansihh (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Hej har dansk mundtlig eksamen imorgen, og kan ikke forstå digtet ´´i danmark er jeg født´´ af HC Andersen. Er der nogen der kan oversætte digtet, vers for vers, eller symboler eller lignende, plzzzzz.

Brugbart svar (5)

Svar #1
16. juni 2014 af Mistique (Slettet)

Det er en hyldest sang til Danmark. Hvor der bliver beskrevet det danske sprog, naturen, kulturen og folket.

Svar #2
16. juni 2014 af Hansihh (Slettet)

Tak for dit hjælp, men kan du hjælpe mig med symboler eller oversættelse af digtet?

Brugbart svar (1)

Svar #3

Kan mere hjælpe med oversættelse. Men har du ikke lavet et forsøg selv?

Brugbart svar (0)

Svar #4
16. juni 2014 af Lakey (Slettet)

Du kan selv prøve.. Det er lidt dumt af dig at du først nu går igang med at analysere og se på den.

Svar #5

joo men mangler en del, er nået så langt og har sprunget over en del:

Strofe 2 vers 1, er der besjæling, sommeren kan ikke redde noget, og dermed er det besjæling. Strofe 2 vers 7, her mener H.C. Andersen at Danmark er vore fædreland og vore elskede fædreland vil have sejr!

Strofe 3 vers 2, her hentyder Andersen om krigen mellem Danmark og England, hvori Danmark tabte (dårligt om Danmark, men han forsætter med det positive).

Symboler

Strofe 1 vers 7, her er æblegård og humlehave ingredienser til vin, og dengang var

I strofe 2 vers 6 ´´Hvor Dannebrogen vajer´´ Dannebrogen er et symbol til Danmark, nemlig Danmarks national flag.

Form

Digtet består af 4 strofer, hver strofe består af 8 vers. I hver strofe de 4 første vers er der krydsrim (ABAB), i hver strofe de 4 sidste vers er der omsluttende rim (ABBA). I hver strofe sidste vers kommer omkvædet han viser hvor meget han elsker hans kæreste Danmark i hver strofe. I hver strofe er det 5 vers det samme.

Svar #6

plzzzzzz hjælp mig

Brugbart svar (0)

Svar #7

Og i 3. strofe fortælles der om hvor stor Danmark var, og at det er svagt nu. Men selvom det er et lille land, påvirker det stadig landene rundt omkring, ved vores sang. Han beder Gud om at gøre Danmark stor igen. 

Svar #8

hjææælp er det forskel mellem metaforer og ordbilleder??

Brugbart svar (0)

Svar #9
17. juni 2014 af Lakey (Slettet)

Mener du billedsprog?

http://gymdansk.weebly.com/billedsprog---troper.html

Svaret er nej

Svar #10
17. juni 2014 af Hansihh (Slettet)

Fik et TOLVERRRRRR

Brugbart svar (0)

Svar #11

TILLYKKEEEEEEEEEEEEEEEEE! Dygtig elev! Husk på at lave dine ting i god tid næste gang. =P

Svar #12

Hehe tak, dog fik jeg 00 i fysik.... FYSIK=engelsk på nettet man kan ikke repetere fysik på netter på dansk, har du gode råd til hvor jeg kan repetere fysik?

Brugbart svar (0)

Svar #13

Læs dine noter igennem for at skabe overblik. Læs i din bog..fortæl dig selv eller familien hvad du har lært... Du vil opdage at der er områder du ikke ved/forstår eller er usikker omkring. Læs den del du ikke kan grundigt, og hvis du slet ikke forstår det, så er der folk der kan hjælpe dig igennem.. Det vigtige er, at du selv prøver, da du vil huske dit stof bedre på denne måde..

det er bare min mening 

Svar #14

K tak

Skriv et svar til: Det HASTERR, I Danmark Er Jeg Født

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.