Biologi
forklar hvordan en sygdom nedarves
Hej med jer, jeg sidder og skal til eksamen imorgen og jeg har fået det her spørgsmål og kan simpelthen ikke forklare hvordan en sygdom nedarves. og kan slet heller ikke finde rundt i det med dominant egenskab og recessiv egenskab.
Har fået to bilag jeg skal forklare den ene er dominant og den anden recessiv og begge er autosomal nedarvning.
jeg håber virkelig der er nogen der kan hjælpe, på forhånd tak
Svar #1
16. juni 2014 af OnceUponATime (Slettet)
Jo, selvfølgelig! Det er ekstremt let!
Ved dominant nedarvning skal du kun have 1 sygt gen før det kommer til udtryk.
Har vi f.eks. en sygdom, som Huntingtons chorea, som nedarves dominant er det nok med at nedarve 1 sygt gen før man bliver syg.
Dvs. er en af forældrene bærer af sygdomsgenet som vi nedarver, er nok til at sygdommen kommer til udtryk, og vi bliver syge.
Skematisk vil det se sådan ud:
barn1 barn2 barn3 barn4
Aa aa Aa aa
For recessive sygdomme, som f.eks. cystisk fibrose, komme sygdommen først til udtryk når mennesket har nedarvet 2 syge gener!
Dette indebærer, at begge forældre skal være bærer af sygdommen før man selv kan blive syg! Men man kan selvfølgelig godt arve det syge gen, uden at blive syg, da der som sagt kræves 2 syge gener, før man bliver syg.
Skematisk:
a = sygt gen
A = raskt gen
barn1 barn2 barn3 barn4
aa Aa aa Aa
Læg mærke til, at siden man skal arve begge syge gener for at være syg, betyder det at moren ikke er syg, imens faren er, ifølge den måde jeg har valgt at fordele sygdommen på! Du skal derfor være OBS på, at fordelingen af generne kan være forskellig. Det her var blot et eksempel på et af flere udfald! :)
Idet det syge gen er recessivt og det raske gen dominant, dominerer "rask" over "syg" hvis begge gener nedarves, hvilket siger sig selv. Dette gælder barn 2 og 4 i det sidst givne eksempel.
Håber det hjalp! Spørg endelig igen, hvis der er noget! :)
Skriv et svar til: forklar hvordan en sygdom nedarves
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.