Matematik

Arealmidtpunkt og volumen

17. juni 2014 af Kachoot (Slettet) - Niveau: A-niveau

Jeg har skitseret punktmængden M så den ser således ud:

Jeg ved at arealmidtpunktet kan beregnes ved at tegne en tynd strimmel ind på arealet afgrænset af de to grafer hvor

x~ = x

y~ = y/2

bredde = dx

længde = y

areal = dA = y dx

masse = dm = δ dA

Mx = ∫ ydm

My = ∫ x~ dm

M = ∫ dm

x- = M/ M

y= Mx / M

Men hvordan definerer jeg y? Er det f(x) - g(x) ?

Brugbart svar (1)

Svar #1
17. juni 2014 af Andersen11 (Slettet)

Man skal beregne koordinatsættet til massemidtpunktet for den plane figur D, der begrænses af de to funktioners grafer. Man har her

<rCM> = ∫∫D r dxdy / ∫∫D dxdy .

De to grafer skærer hinanden i x = 0 og x = 2. Man har så

\left \langle \textup{\textbf{r}}_{CM} \right \rangle=\frac{\int_{0}^{2}\int_{x^{2}-x}^{x}\left [ x,y \right ]\, \textup{d}y\, \textup{d}x}{\int_{0}^{2}\int_{x^{2}-x}^{x}\, \textup{d}y\, \textup{d}x}=\frac{\int_{0}^{2}\left [ 2x^{2}-x^{3},x^{3}-\frac{x^{4}}{2} \right ]\, \textup{d}x}{\int_{0}^{2}(2x-x^{2})\, \textup{d}x}\newline\newline =\frac{\left [ \frac{4}{3},\frac{4}{5} \right ]}{\frac{4}{3}}=\left [ 1,\frac{3}{5} \right ]

Svar #2
17. juni 2014 af Kachoot (Slettet)

Hvad er r? En vektor?

Brugbart svar (1)

Svar #3

Ja, rCM er stedvektoren til massemidtpunktet, og r er stedvektoren [x,y] til et punkt i figuren.

Svar #4

Hvad indsætter på x og y´s plads? 1 og ?

Brugbart svar (0)

Svar #5

Der indsættes ikke noget. Man udregner dobbeltintegralerne, som de er skrevet op. I integralerne løber x fra 0 til 2 , mens y løber fra x2-x til x .

Svar #6

Ok men er den metode jeg tænkte på at anvende så helt ude i hampen?

Brugbart svar (0)

Svar #7

Det er svært at gennemskue, hvordan du egentlig vil beregne CM med din "strimmel" i #0.

Svar #8

Tænkte noget i retning af det her:

Svar #9

c)

Forestiller mig at der dannes en kegle ved 360 graders rotation omkring y-aksen og at volumen så bestemmes ved

V=\frac{1}{3}\cdot \pi \cdot r^{2}\cdot h

Brugbart svar (0)

Svar #10

Det er jo det samme som i #1.

Brugbart svar (1)

Svar #11

Nej, der er ikke tale om en kegle. Man kan benytte Pappus-Guldins teorem til at beregne rumfanget af omdrejningslegemet.

Da arealet af figuren D er A(D) = 4/3 , og tyngdepunktet ved omdrejningen bevæger sig stykket d = 2π·1 , er rumfanget af omdrejningslegemet da

V = (4/3)·2π·1 = 8π/3 .

Svar #12

Hvordan ved man at R = 1 ? 

Brugbart svar (1)

Svar #13

Hvis vi betragter en figur begrænset af graferne for de to funktioner f(x) og g(x) og de to linier
x = a og x = b , hvor f(x) ≥ g(x) på intervallet [a;b], har vi

x_{CM}=\frac{\int_{a}^{b}\int_{g(x)}^{f(x)}x \, \textup{d}y \, \textup{d}x}{\int_{a}^{b}\int_{g(x)}^{f(x)}\, \textup{d}y\, \textup{d}x}=\frac{\int_{a}^{b}x\cdot (f(x)-g(x))\, \textup{d}x}{\int_{a}^{b}(f(x)-g(x))\, \textup{d}x}

og

y_{CM}=\frac{\int_{a}^{b}\int_{g(x)}^{f(x)}y \, \textup{d}y \, \textup{d}x}{\int_{a}^{b}\int_{g(x)}^{f(x)}\, \textup{d}y\, \textup{d}x}=\frac{\int_{a}^{b}\frac{1}{2}\cdot (f(x)^{2}-g(x)^{2})\, \textup{d}x}{\int_{a}^{b}(f(x)-g(x))\, \textup{d}x}

Brugbart svar (1)

Svar #14

Det er x-koordinaten for massemidtpunktet.

Svar #15

Hvis vi betragter en figur begrænset af graferne for de to funktioner f(x) og g(x) og de to linier
x = a og x = b , hvor f(x) ≥ g(x) på intervallet [a;b], har vi

x_{CM}=\frac{\int_{a}^{b}\int_{g(x)}^{f(x)}x \, \textup{d}y \, \textup{d}x}{\int_{a}^{b}\int_{g(x)}^{f(x)}\, \textup{d}y\, \textup{d}x}=\frac{\int_{a}^{b}x\cdot (f(x)-g(x))\, \textup{d}x}{\int_{a}^{b}(f(x)-g(x))\, \textup{d}x}

og

y_{CM}=\frac{\int_{a}^{b}\int_{g(x)}^{f(x)}y \, \textup{d}y \, \textup{d}x}{\int_{a}^{b}\int_{g(x)}^{f(x)}\, \textup{d}y\, \textup{d}x}=\frac{\int_{a}^{b}\frac{1}{2}\cdot (f(x)^{2}-g(x)^{2})\, \textup{d}x}{\int_{a}^{b}(f(x)-g(x))\, \textup{d}x}

Ok nu kan jeg godt se at det er det samme. Så var jeg heller ikke helt galt på den.

Brugbart svar (1)

Svar #16

Rumfanget kan naturligvis også beregnes ved at dreje funktionerne omkring y-aksen. Hvis vi lægger 1/4 til hver af funktionerne f(x) og g(x) , opnår vi, at deres grafer er over x-aksen. Vi har så

V = 2π · 02 x·(f(x)+(1/4)) dx - 2π · 02 x·(g(x)+(1/4)) dx

= 2π · 02 x·f(x) dx - 2π · 02 x·g(x) dx

= 2π · 02 x2 dx - 2π · 02 (x3 - x2) dx

= 2π · 02 (2x2 - x3) dx

= 2π · [2x3/3 - x4/4]20

= 2π · 24 · (1/3 - 1/4)

= 2π · 16 / 12

= 8π/3

Svar #17

Tak for svarene.

Skriv et svar til: Arealmidtpunkt og volumen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.