Matematik
Kritisk mængde - Chi i anden test
Hej, hvis jeg fx. får en teststr. på 4,7 og den kritiske mængde til 3,17, så betyder det jo at der er 3,17% sandsynlighed for at få en teststr. på 4,7. Jeg har dog fået at vide, at det hedder "der er 3,17% sandsynlighed for at få en teststr. på 4,7 eller derover". Mit spørgsmål er så hvorfor derover ?
På forhånd, tak
Svar #1
17. juni 2014 af peter lind
Du roder i dine begreber så jeg er ikke helt klar over hvad du mener. For eks. er 3,17 et tal ikke en mængde.
Generelt. Hvis teststørrelsen bliver for stor forkaster man 0 hypotesen. Hvis grænsen for forkastelse er K så vil mængden af tal større end K være den kritiske mængde. For du en testværdi der ligger i den kritiske mængde altså er større end K forkaster du 0 hypotesen
Svar #2
17. juni 2014 af SuneChr
# 0
Teststørrelsen på 3,84* , som du nævner, har ikke noget med 3,84% at gøre.
De 3,84 er dén grænse på frekvensfunktionen, for hvilke teststørrelserne skiller ved det valgte signifikansniveau. Arealet under frekvensfunktionen er 0,05 i intervallet [ 3,84 ; ∞ [ hvis man har valgt signifikansniveauet til 5% . Bevæger teststørrelserne sig ind i nævnte interval, reduceres signifikansniveauet til under 5% og må forkaste H0 .
_________
* Jeg har benyttet 3,84 i stedet for 3,17, da den passer til signifikansniveau 5% og 1 frih.gr.
Skriv et svar til: Kritisk mængde - Chi i anden test
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.