Fysik

Fysik

14. juli 2014 af TheBeast99 (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Hej

Jeg sidder og læser om lidt fysik, hvor jeg falder over noget jeg ikke rigtig forstår:

Mit spørgsmål omhandler Nitrats dannelse (altså hvordan processen foregår):

I starten af processen opløses amoniak i vand:
NH^3 + H2O --> NH4^+ + OH^-
 

Jeg forstår godt hvad der sker ved dette punkt, men hvordan kan NH4^+ have 9 elektroner i den yderse skal (kan der ikke kun være 8 elektroner ved den yderste skal?). Nitrogen har allerede 5 elektroner på anden skal, hvorefter den får tildelt 4 andre fra Hydrogen-atomerne. 4+5 = 9, men som sagt tror jeg kun der kan være 8 elektroner i hver skal. Nogen der kan forklare hvordan det kan lade sig gøre?

Tak på forhånd!


Brugbart svar (0)

Svar #1
14. juli 2014 af mathon


    NH3 har et lone pair, som tiltrækker et H+ fra det polariserede H2O, så der dannes en koordinativ binding:

                                                                      \left [NH_4 \right ]^+


Svar #2
15. juli 2014 af TheBeast99 (Slettet)

Men kan det godt lade sig gøre, at et molekyle har mere end 8 elektroner i den yderste skal?


Brugbart svar (0)

Svar #3
15. juli 2014 af mathon

Der er kun 8 elektroner i N's yderste skal i     \left [NH_4 \right ]^+


Svar #4
15. juli 2014 af TheBeast99 (Slettet)

Nej fordi N har selv 5 og deles også om 4 fra H'erne som i alt giver 9 elektroner?


Brugbart svar (0)

Svar #5
16. juli 2014 af Brusebad

Det er kun 3 af hydrogenatomerne som har elektroner, derved bliver dit regnestykket 8 i stedet for 9.

Når NH4+ dannes er det kun hydronen (altså en proton UDEN en elektron) der overføres til NH3; det er også det som gør at NH4+ er positivt ladet mens OHer negativt laddet.


Svar #6
16. juli 2014 af TheBeast99 (Slettet)

Vil det så sige OH har en ekstra elektron - 2 elektroner og en proton?


Brugbart svar (0)

Svar #7
16. juli 2014 af mathon

dvs
          O - i OH- - har 8 elektroner i yderste skal og overskud af 1 negativ elementarladning.

                                 


Skriv et svar til: Fysik

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.