Studievejledning

Hvor mange uddannelser kan man tage på SU?

17. juli 2014 af sandrasvensson (Slettet)

Er der et maks. antal på hvor mange uddannelser man kan tage, og stadig være SU berettigtet? Eller er der frit lejde så længe man holder sig inden for 6år?


Brugbart svar (0)

Svar #1
17. juli 2014 af CarstenMatsson (Slettet)

Du har 70 klip som svarer til 6 års uddannelse.

Dine klip kan du bruge som du vil, men de rækker "kun" til én fuld uddannelse.

Og hvis du skal have mere end én uddannelse, så skal du betale for alt udover den første da staten ikke giver dig mere end én videregående uddannelse.


Brugbart svar (0)

Svar #2
17. juli 2014 af LarsJensen0 (Slettet)

Hej,

tro ikke på alt hvad du læser på nettet (#1). Der er 70 klip til SU indtil videre, der er vedtaget en SU-reform, som sikkert rammer alle der ikke er godt i gang med en videregående uddannelse.

Du kan tage alle de uddannelser du vil. Du skal fremadrettet søge merit for de uddannelser du har taget, så staten sparer undervisning. Du kan eksempelvis godt tage både en datamatikeruddannelser og derefter en markedsføringsøkonomuddannelse, det holder sig inden for 5 år.

Jeg er i gang med min anden fulde uddannelse og skal ikke betale noget. Jeg får SU til det meste, mangler vel ca 7 klip.

Hilsen Lars


Brugbart svar (0)

Svar #3
18. juli 2014 af CarstenMatsson (Slettet)

#2:

Jeg har læst mig til, ret mange gange, at kassen er lukket efter første færdiggjorte bachelor. Derfor mit svar.

Hvis det er forkert, så trækker jeg det gerne ydmygt tilbage.


Brugbart svar (0)

Svar #4
18. juli 2014 af LarsJensen0 (Slettet)

#3,

Der findes en regel der betyder at du ikke kan optages på en uddannelse _med adgangsbegrænsning_ hvis du allerede har en videregående uddannelse. Er det den du har haft i øjet?

Hilsen Lars


Svar #5
18. juli 2014 af sandrasvensson (Slettet)

Jeg har taget en HGV, og starter op på HF til august. Og der efter ville jeg gerne tage en videregående uddannelse, og blev så i tvivl om man godt kunne tage flere forskellige uddannelser, og stadig være SU berettiget.

Men det vil sige at man ikke kan tage to bachelor?

Lige et andet sprøgsmål, hvad med dem der ikke færdig gøre deres uddannelse, men springer fra uddannelse til uddannelse er der ikke maks. antal der?

Hvad mener du med at søge merit for de uddannelser jeg har taget?

Og tak for hjælpen :-)


Brugbart svar (0)

Svar #6
18. juli 2014 af LarsJensen0 (Slettet)

hej,

du kan få alt det SU du behøver til ungdomsuddannelser (stx, hhx, hf, adgangskursus, whatever). Der kommer dog vidst snart en begrænsening på 5(?) har jeg hørt.

SU til videregående uddannelser er styret af 'klippekortet'. Man har for tiden 70 klip, når de er brugt, så er der ikke mere SU, man kan dog godt studere alligevel. Så har man brugt 2 år på en uddannelse, man alligevel ikke gider, så er der ikke nok klip til at tage en ny 5 årig universitetsuddannelse. Men man bliver ikke smidt ud, man skal bare finde noget andet at leve af. Dagpenge og kontanthjælp kan man ikke få, primært fordi man ikke er til rådighed for arbejdsmarkedet, da man jo er fuldtidsstuderende.

Jeg har ikke lige kunnet finde en regel om at man kun kan få SU til en bacheloruddannelse, men kan ikke afvise at den eksisterer.

Merit er at man ikke skal læse noget (tage fagene) igen på den næste uddannelse. Eksempelvis, hvis jeg har taget første år på en ingeniøruddanelse, så har der været noget matematik. Hvis jeg så vil læse, noget andet, så skal man (fremover) søge merit for det matematik man har haft. Førhen var det frivilligt om man søgte merit, fremover bliver det obligatorisk og de kan blive et problem, da man fremover skal være tilmeldt 30 ECTS pr. semester. Har man så fået merit, så mangler man jo nogle fag...

Hilsen Lars


Brugbart svar (0)

Svar #7
18. juli 2014 af Dulugtergrimt

Reglen er én kandidat pr. person, derefter er det selvbetaling. Bachelors kan man tage flere år.

Svar #8
18. juli 2014 af sandrasvensson (Slettet)

Hej,

Det er jo perfekt. Den begrænsening du taller om er det pr. uddannelse?

Syntes det er lidt vildt at man kan påbegynde så mange forkellige uddannelser.

 


Brugbart svar (0)

Svar #9
19. juli 2014 af Dulugtergrimt

Afbryder du en videregående uddannelse, så har du et forsøg til på lige vilkår med alle andre ansøgere. Afbryder du nummer 2 lægges din fremtidige ansøgning, i hvert fald til universiteter, nederst i bunken og bliver først vurderet såfremt der er ledige pladser. Det er ikke gratis at uddannelsesshoppe.

Brugbart svar (0)

Svar #10
19. juli 2014 af LarsJensen0 (Slettet)

hej,

man kan langt hen ad vejen shoppe mellem uddannelserne. 3. gangsreglen, som #9 henviser til, er afskaffet, hvorfor ved jeg ikke, se https://www.ug.dk/flereomraader/maalgrupper/videregaaendeuddannelse/dispensation-til-de-videregaaende-uddannelser (et stykke nede). Jeg synes dog at reglen var rimelig...

Husk dog på at man skal jo leve af noget. Der er kun 70 SU klip. Man kan kun optjene dagpenge ved at bestå en hel uddannelse, dvs. nok mindst 2,5 år for en erhvervsakadmiuddannelse. Desuden skal man ofte vente til 1. september inden man kan prøve en nu. Godt nok har enkelte uddannelser vinterstart, men igen. man skal leve af noget, indtil da.

Det ser klart ud til at man bruger tiden bedre på at tænke over hvad man vil, inden man søger optagelse. Så er der også mulighed for at oparbejde en god opsparing til at tære af undervejs.

Hilsen Lars


Brugbart svar (1)

Svar #11
03. august 2014 af Metapod (Slettet)

Lille note reglen med 70 klip gælder kun i Skandinavien, meget nyttig viden.

- Desuden du kan opjustere dit fribeløb ved at undvære SU i en periode typisk perioden Maj-September, da der er mindst at lave uddannelsesmæssig.


Svar #12
04. august 2014 af sandrasvensson (Slettet)

Tak for svarene, i det jeg jeg lige har taget en 1-årigt HGV og start op på 2-åriges HF her til August, så når jeg vist ikke at bruge alle min 70 klip. Den der regel der er for vidergåendeuddannelser, skulle også gælde på ungdomsuddannelser. Jeg gik i skole med en da jeg tog HGV, og det var hendes 3 uddannelse, de 2 først havde hun ikke gennemført og det var 2. gang hun prøvet at tage en HGV, hun gennemført hun 1. semester. Der syntes jeg at måske skulle hjælpe sådanne mennesker, med noget studievejlening. Så de kan få gennemført en uddannelse. Der for syntes jeg også at der skulle været et maks. antal også på ungdomsuddannelser.

Brugbart svar (1)

Svar #13
16. januar 2019 af broeggersofie

Hej! Jeg kunne godt tænke mig at vide lidt mere om den "lille note" svar#11 nævner. Er der nogen, der ved, hvordan det fungerer? Altså, hvis man læser i udlandet (uden for Skandinavien) er der ikke en begrænsning på SU klip?


Svar #14
16. januar 2019 af sandrasvensson (Slettet)

I følge min su har man 72 klip svarende til 72 måneder, det skulle man gerne kun tage med ud af landet også uden for Skandinavien. Man har også mulige for at optaget et slutslån på 12 klip, hvis man skulle blive forsinket på sin uddannelse eller af anden grund ikke kan nå det inden for de 72 måneder.

Skriv et svar til: Hvor mange uddannelser kan man tage på SU?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.