Fysik
Hvad får radioaktive isotoper til at henfalde?
Hvad er det der får radioaktive isotoper til at henfalde, og hvad afgør hvornår de gør det?
Svar #1
19. juli 2014 af peter lind
De har et overskud af energi, hvorfor de kan henfalde. Det er lige som et legeme der balancerer på et stykke træ eller lignende. De har et overskud af energi, som de kan frigøre ved at falde til orden. Der skal intet til før det faktisk sker.
Svar #2
20. juli 2014 af dani9319 (Slettet)
Så det er altså ikke 100% tilfældigt? Kan du så forklare mig i hvilket sammenhæng Albert Einstein sagde "God doesn't play dice"?
Svar #3
20. juli 2014 af BadBoyBard (Slettet)
"God doesn't play dice"... tilfældigt, som du selv siger, er kodeordet i denne sammenhæng.
Det var i den sammenhæng, at Eistein var meget utilfreds med den hidtidige spekulation, om at tingene skete tilfældigt i kvanteteorien, hvilket Einstein mente var usandt, da han mente, at en hver lille begivenhed i naturern havde en grund til at skulle finde sted. Det er nu nogle år siden jeg sidst beskæftigede mig med dette, men det var det jeg husker omkring hans udsagn.
Besvarer dette dit spørgsmål?
Bard
Svar #4
20. juli 2014 af mathon
…du må forestille dig kernen som en konstant "arbejdende" partikel-interagerende helhed med energien konstant skiftende fra potentiel til kinetisk og omvendt. Hvis to kernedele på et tidspunkt bevæger sig fra hinanden med en relativ fart, som det ikke "lykkes" de kortrækkende tiltrækkende kræfter mellem kernedelene at decelerere, vil datterkernerne fjerne sig frigjort fra hinanden som selvstændige enheder. Der har således fundet en "grundstofforvandling" sted.
Svar #5
20. juli 2014 af dani9319 (Slettet)
Men kvantemekanik... er det ikke det man kalder det, når man beskæftiger sig med stoffer på atomart plan?
Men hvad er det helt specefikt i kvantemekanikken der er tilfældeligt? er det elektronernes placering, som man kun kan "forudsige" eller hvad? Jeg kan virkelig godt forstå Einsteins undren, for ligesom når man slår plat eller krone, burde det være muligt at regne sig frem til et svar, hvis bare man har nok information?
Det kan da for fanden ikke passe at verden er opbygget af tilfældighed?!!
Svar #6
20. juli 2014 af mathon
Det vides ikke hvornår en bestemt kerne henfalder, blot at nogle kerner henfalder inden for en bestemt tid.
Der er altså tale om en statistisk beskrivelse. Hver isotop henfalder med en specifik henfaldskonstant ,
hvor
er halveringstiden
opfyldende

hvor
er antal tilbageværende radioaktive kerner til tiden t og
er antal kerner til tiden 0.
Skriv et svar til: Hvad får radioaktive isotoper til at henfalde?
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.