Debat

Den danske folkeskole

13. august 2014 af Matematikhjælpdk (Slettet)

TV2 har netop sendt programmet "Kundskab eller kaos", hvor det diskuteres, om der mangler disciplin i folkeskolen. Jeg synes, at det kunne være interessant at høre, hvad folk her på studieportalen mener om, hvad der eventuelt kunne være galt med den danske folkeskole, og hvordan problemerne evt. skal løses? :-)


Brugbart svar (2)

Svar #1
14. august 2014 af Stats

Problemet i dag, er at eleverne ikke helt fra start, lære, at have respekt for læreren. Dette skulle gerne ske allerede i 1. klasse...

Mit forslag er:
1. Giv eleverne skole uniform
2. Giv lærerne arbejdstøj.
3. Lærerne skal vænne eleverne,
    lige fra start, at der skal være
    stille i timen, og alle skal kigge
    op mod tavlen eller læreren

forslag 1. gør at der ikke kan ses nogen forskel på elever, som hvis forældre, kommer fra forskellig social klasser.

forslag 2. giver læren en hvis form for autoritet.

forslag 3: hvis man lære eleven lige fra start, at de skal være angageret, så kommer det ikke som en overraskelse senere hen...

- - -

Mvh Dennis Svensson


Brugbart svar (1)

Svar #2
16. august 2014 af Savior123 (Slettet)

Jeg er næsten helt enig med #1 men burde det ikke være forældrenes ansvar at disciplinere deres børn. Jeg tror personligt at mange danske forældre er lidt ligeglade med hvad deres børn gør, og jeg tror også at man givet børnene ALT for meget frihed.

Brugbart svar (1)

Svar #3
16. august 2014 af peter lind

Jeg mener det er forkert at man har en enhedsskole samt at alle skal have en boglig uddannelse. I en af udsendelserne er der en pige, der ikke kunne lave simple regnestykker. Det betød at hun hele tiden optog lærerens tid som så blev taget fra de andre elever. Da man foreslog at hun bare brugte 2 minutter til at forsøge selv, nægtede hun og brød sammen i gråd. Hun fik så en ekstra enetime om ugen. Det fandt hun så var glimrende; men spørgsmålet er jo egentlig om hun lærte mere. Stort set har læren formentlig siddet ved siden af og sagt hvad hun skulle gøre. Pigen har reelt kun skrevet resultatet ned, og det lærer hun ikke noget af.

Man har i Norge kunne konstatere at lektiecafeer gjorde, at de dårlige elever lærte dårligere. Det er formodentlig af samme grund. Eleverne har overhovedet ikke forsøgt at regne opgaverne; men fået det gjort af læreren.

Jeg mener at man i stedet for at satse på elevernes dårlige sider og prøve på at få disse elever op på klassens niveau i stedet skal satse på elevernes stærke sider. Eleven kunne for eks. være en ørn til håndværk, tegning eller musik. Øget timer i regning som nævnt ovenfor trækker kun resourcer ud af folkeskolen, som kunne være brugt bedre.
 


Svar #4
19. august 2014 af Matematikhjælpdk (Slettet)

Interessante svar fra jer alle!


Brugbart svar (0)

Svar #5
19. august 2014 af Stats

#3

Eleverne har overhovedet ikke forsøgt at regne opgaverne; men fået det gjort af læreren.

Jeg kan desværre kun komme med min egen erfaring af lektiecafe. Det som er meget skidt ved dette er, at der reelt ingen undervisning er. Eleven placere sig et sted, og laver lektier. Hvis man ikke kan finde ud af opgaven. Ja, så "laver" læren det for personen.

Jeg mener det er forkert at man har en enhedsskole samt at alle skal have en boglig uddannelse.

Jeg kan igen, desværre, kun komme med min egen erfaring: Jeg syntes bestemt at der hurtigt, blev en social fordeling i klasserne... Dem som havde flot tøj, og fin bolig, blev hurtigt venner. Og omvendt....

Jeg kommer fra "underklassen", og gik altid rundt med de forkerte typer. For at hæve min "rang" i gruppen, blev man nødt til at lave en del balade. Jeg kunne fra start se, hvem der var i min målgruppe...
         Min tanke her i, er at hvis man havde skoleuniform, så ville jeg ikke kunne skælne forskel, og derved var nødsaget til at kommunikere med "overklassen". Dette ville nok havde givet mig en anden opfattelse af mine klassekammerater. Mon ik'? (Maslows behovs pyramide må være gældende i en ung alder (Behovet for socialisering) )

#2

men burde det ikke være forældrenes ansvar at disciplinere deres børn. Jeg tror personligt at mange danske forældre er lidt ligeglade med hvad deres børn gør, og jeg tror også at man givet børnene ALT for meget frihed.

Korrekt. Kriminaliteten starter såmænd også i en tidligere alder. Såfremt så har de sociale medier også haft deres indflydelse på børn (Mobning sker nu ikke kun i skoletiden, men også uden for skolen). Når forældrene ikke er i stand til at diciplinere børnene, så må skolen, I EN MEGET tidlig skole stadie, gør det... 

- - -

Mvh Dennis Svensson


Brugbart svar (0)

Svar #6
20. august 2014 af ping317 (Slettet)


1. Giv eleverne skole uniform

Har ikke noget i mod skoleuniform som sådan. Dog skal de tillade variationer så folk kan ha' deres religion i fred (at undertrykke en persons religiøse frihed har sjældent ført til liv og glade dage historisk set). i hvert fald i de små klasser (0-5 evt). så lydder det som en ok idé, for at imødegå socialarv 

3. Lærerne skal vænne eleverne,
    lige fra start, at der skal være
    stille i timen, og alle skal kigge
    op mod tavlen eller læreren

Håber ikke du mener lærer ikke skal undervisnings-differentierer. At side stille og se på tavlen er helt sikkert en læringsform som eleverne skal kunne, men det er en blandt mange, og alle undersøgelser viser at man får størst effekt af undervisningen ved at kombinere dem! 

Ift. lektier, er de et levn fra fordomstid. Alle undersøgelser viser at elever fra lektiefri skoler er lige så gode som elever fra skoler med lektier. der er INGEN empirisk evidens der peger på at lektier gør eleverne dygtigere. lad i stedet børnene ha' fri når de har fri, og så måske komme lidt væk fra Ipad’en og kravl i nogle træer.


Brugbart svar (0)

Svar #7
20. august 2014 af Stats

Kombination... Da du ingen kilde har på det du siger, vil jeg antage at det blot er en hypotese. Jeg mener at skolen helst ikke må lave differentieret undervisning, før eleven er i stand til at kunne håndtere det. Hvordan skal man vide om, hvornår de er i stand til det? Jeg mener at det så er læren der må vurdere dette. Skoler for 50-60 år siden, havde en større indflydelse, og diciplinær tiltag på eleven. Dette er blevet for slapt den dag i dag. (Jeg mener ikke at eleven skal have tæv med en kæp, eller lineal).

Som situationen er i dag. Ja. Så må vi godkende tørklædet. Endnu.. Men mener også at vi skal præge forældrene og eleven til at prøve at lade være med at gå med tørklædet.

Der står intet i deres religion om tørklædet....

Hvorfor beder lærerinden Dorte, Lille Hansemand om at tage kasketen af i undervisningn?

- - -

Mvh Dennis Svensson


Brugbart svar (0)

Svar #8
20. august 2014 af ping317 (Slettet)

Da du ingen kilde har på noget af det du skriver, antager jeg det hele bare er en hypotese.... 

Her er iøvrigt kilder til mit ovennævnte faktum: 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 

Nu mener jeg som udgangpunkt det er ligemeget hvad der står i nogle religioner, for min skyld må koranen og biblen gerne læses på hovedet og de påbud som måtte kunne tolkes heraf følges, så længe de ikke går ud over andre. 


Brugbart svar (0)

Svar #9
20. august 2014 af peter lind

Læs den første ordentlig

Der står at der ikke bevist at lektierne har en gavnlig virkning. Det er ikke det samme som at de ikke har det.

En professor siger at det er en gavnlig reptition.

Den undersøgele der er nævnt er elendig. De undersøger i en klasse om der er en sammenhæng mellem den tid eleverne bruger på lektierne og den karakter de får. Der er meget andet, der påvirker karakteren. Man skal se på indlæringen med og uden lektier på den samme elev.

Jeg er selv matematiker og fysiker. Det er helt sikkert, at du ikke lære dette ordentligt uden at du regner på de pågældende opgaver. Det kræver simpelthen træning.

Så vidt jeg er orienteret er "lektiefrie" skoler skoler hvor man laver lektiere på skolen. Det er selvfølgelig en fordel. Så bliver de nemlig lavet


Brugbart svar (0)

Svar #10
20. august 2014 af Stats

Korrekt. Lektierne bliver lavet på de "lektiefrie" skoler, men lægger det sig så til deres natur? Når de kommer ud på gymnasier, universiteter, erhvervs udd. e.lign., bliver lektierne så lavet? Eller bliver de ikke?

Som i en "alm." folkeskole, skal eleven blive vant til at lave lektier derhjemme. Ligesom på arbejdsmarkedet (her tænkes på: hjemme arbejde). Jeg har endnu ikke set undersøgelser, som viser om eleven klarer gym. uni. bedre eller dårligere på eleven som har været på en "lektiefri" skole kontra alm. skole

Man skal lave lektier for at blive klogere!
Hvad jeg hører, det glemmer jeg,
Hvad jeg ser, det husker (genkender) jeg,
Hvad jeg gør, det lære jeg (Kina)

- - -

Mvh Dennis Svensson


Skriv et svar til: Den danske folkeskole

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.