Matematik

Det modsatte af positive og negative tal??

03. september 2014 af DeltaEkkoAlfa - Niveau: 8. klasse

Jeg har en opgave der ser sådan her ud: Hvis -5 er det modsatte af 5, hvilke modsatte tal er der så til 2, -23, 2300, -123.456 og 0?

Jeg tænker det vil bare er -2, 23, -2300, 123.456 og at der ikke er nogen modsætning for nul, da nul egentlig bare er en betegnelse for ingenting.

Jeg vil meget gerne have beskræftet om det er nogenlunde rigtigt det jeg foreslår eller om jeg er helt galt p den :)

Tak på forhånd .)


Brugbart svar (0)

Svar #1
03. september 2014 af SuneChr

1) Når man indenfor addition sammensætter et element med dets modsatte skal resultatet give 0.
2) Når man indenfor multiplikation sammensætter et element med dets modsatte skal resultatet give 1.
_____
1)  a + (- a) = 0
2)  a·1/a = 1


Brugbart svar (1)

Svar #2
03. september 2014 af Andersen11 (Slettet)

Ja, det er korrekt. Det modsatte tal til 0 er 0 selv, da -0 = 0 .


Svar #3
03. september 2014 af DeltaEkkoAlfa

Tak:)


Brugbart svar (0)

Svar #4
04. september 2014 af hesch (Slettet)

#0:  NB:  Hvis du indenfor computer programmering får/beregner værdien -0, vil computeren/programmet øjeblikkeligt reagere ved noget i retning af:

Error XXXXXXXXX:   NaN

hvilket betyder:   Not a Number.

Specielt computerens floating point processor kan ikke håndtere denne værdi. På den måde kan et programmeringssprog, ved erklæring af en variabel, automatisk initilisere denne værdi = -0. Det er så op til programmøren, at huske at om-initialisere værdien til en gyldig værdi. Glemmer programmøren det, vil programmet "opdage" det, og vil gå i ovennævnte fejl ved beregninger, der gør brug af værdien NaN.

Processoren vil simpelthen hardwaremæssigt generere et fejl-interrupt.


Brugbart svar (0)

Svar #5
04. september 2014 af SuneChr

Ser man geometrisk på det, giver det ingen mening at ha' et (- 0) . 0 og (- 0) ville ikke ligge, som de øvrige reelle tal, symmetrisk omkring 0 på den reelle tallinje. 0 ligger der ensomt uden noget at spejle sig i. 


Brugbart svar (0)

Svar #6
04. september 2014 af SuneChr

Man har ofte magien i "Alice i Eventyrland" i erindring, når man rejser sådanne spørgsmål. Alice ville sikkert ha' bemærket, at et objekt, der ligger på det uendeligt tynde spejlglas, intet spejlbillede har.


Skriv et svar til: Det modsatte af positive og negative tal??

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.