Biologi

Proteinsyntese (1. del)

08. september 2014 af Sabrina3 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej SP, 

Jeg vil lige høre om jeg har forstået den første del af proteinsyntesen rigtigt. 

DNA åbnes a enzymet helikase. 

RNA-Polymerase binder sig til en DNA-sekvens, som er placeret lige før genet (kaldes for promoter), selve genet starter med en startcodon, AUG . Frie nucleotider sætter sig på strengen, der bliver dermed dannet en kopi, en komplementærstreng til skabelonsstrengen. Når aflæsningen slutter, er der en slutcodon og en terminater.  

Hvornår kan jeg nævne RNA? 

Kan I give mig en bedre forklaring? 

Tak på forhånd


Brugbart svar (0)

Svar #1
08. september 2014 af FætterFeta (Slettet)

RNA-syntesen styres rigtig nok af et enzym, der kaldes  RNA-polymerase. Det er et sammensat protein, der består af flere underenheder. En af dem kan binde polymerasen til bestemte DNA-områder, som ligger lige i starten af det enkelte gen (disse områder kaldes rigtig nok promotorområder).

Når RNA-polymerasen finder den specielle DNA-sekvens, der er karakteristisk for promotorer, bindes den til promotoren, og transkriptionen kan begynde.

Efter at polymerasen er bundet til DNA, adskilles de to strenge i DNA-molekylet, ved at hydrogenbindingerne brydes. Derefter er der plads til at starte selve RNA-syntesen. 


Brugbart svar (0)

Svar #2
08. september 2014 af Hippocampus (Slettet)

Bemærk at en DNA-sekvens aldrig kan have et startcodon AUG, men at det er det komplementære codon til startcodonet, som er siddende på DNA-strengen. Startcodonet AUG er altid lokaliseret på den komplementære RNA-sekvens. 


Svar #3
08. september 2014 af Sabrina3 (Slettet)

Men er det ikke helikase der åbner og DNA'et (adskiller strengene ved at bryde hydrogenbindingerne)? 

Jeg vil lige se om jeg har forstået det rigtigt:

1. DNA åbnes af enzymet helikass - Fungerer lidt ligesom en lynlås

2. RNA-polymerase sætter sig på en DNA-streng (DNA-sekvens). 

3. Frie nucleotider sætter sig på og en ny streng dannes (er dette RNA-strengen?) 

Jeg forstår bare ikke hvordan DNA bliver til RNA. Kan I give mig en forklaring på dette? 


Brugbart svar (0)

Svar #4
08. september 2014 af Hippocampus (Slettet)

DNA transkripteres til RNA ved hjælp af enzymet RNA-polymerase. RNA-polymerase, der består af mange underenheder som #1 også nævner, binder sig til DNA-sekvensen, der skal transkripteres, og påbegynder en syntese af mRNA. Selve syntesen foregår på den måde, at hver gang RNA-polymerase har analyseret et basepar på DNA-strengen sættes det korrekte nukleotid på mRNA ud fra baseparringsreglerne. På den måde vil der blive produceret et mRNA, der koder for specifikke aminosyrer, og mRNA kan nu translateres i ribosomerne. 


Svar #5
08. september 2014 af Sabrina3 (Slettet)

Jeg forstår det virkelig ikke.. 


Brugbart svar (0)

Svar #6
08. september 2014 af Hippocampus (Slettet)

Hvad er det, du ikke forstår? :)


Svar #7
08. september 2014 af Sabrina3 (Slettet)

Hvordan RNA og dets baser kommer ind i billedet. 


Svar #8
08. september 2014 af Sabrina3 (Slettet)

Vil det sige at DNA deles i to enkeltstrenge, og så kommer RNA og og baseparrer med DNA-skabelonstreng, og følder denne regel A - U, C - G?

Hvis dette er tilfældet, hvordan kan man så omformulere det så det kommet til at lyde mere korrekt?  


Brugbart svar (0)

Svar #9
08. september 2014 af Hippocampus (Slettet)

Ja, helikase deler DNA-strengen, så transkription kan foregå. Du kan ikke sige, at RNA kommer og baseparrer med DNA. RNA-polymerasen katalyserer RNA-syntesen. Der er jo mange nukleotider i cellekernen, som bliver brugt i mRNA-syntesen. RNA-polymerasen genkender blot DNA-sekvenser og kan ud fra en DNA-sekvens lave en tilsvarende mRNA streng, som koder for præcis de samme aminosyrer, som der forefindes i arvematerialet. 


Brugbart svar (0)

Svar #10
08. september 2014 af FætterFeta (Slettet)

RNA er ligesom DNA opbygget af nukleotider, men RNA's opbygning adskiller sig fra DNA's på tre punkter (som jeg ikke kommer ind på her). 

RNA-molekyler dannes ved transkription. Dette sker med udgangspunkt i DNA, således at baserækkefølgen i et gen - et DNA-stykke - ved baseparringsprincippet danner udgangspunkt for baserækkefølgen i det nydannede RNA. 

De tre vigtigste former for RNA er:

rRNA - ribosomalt RNA, som er med til at opbygge ribosomerne

mRNA - messenger-RNA, som transporterer information om proteiners aminosyresammensætning fra DNA i kernen til ribosomerne i cytoplasmaet.

tRNA  - transport-RNA, som transporterer aminosyrer til robosomet, hvor de bruges i proteinsyntesen.

DNA'et deles ikke i to enkeltstrenge, men RNA-polymerasen "løber" ned af DNA-strengen. Efter at RNA-polymerasen har passeret et område på DNA-dobbeltstrengen, og RNA'et er dannet, lukkes DNA-dobbeltstrengen igen ved at hydrogenbindingerne genetableres.


Brugbart svar (0)

Svar #11
08. september 2014 af Hippocampus (Slettet)

#10 

Faktisk på flere områder. Hvis trådstarter er interesseret kan forskellene mellem DNA og RNA ses her: 

http://chemistry.about.com/od/lecturenoteslab1/a/Dna-Versus-Rna.htm


Brugbart svar (0)

Svar #12
08. september 2014 af FætterFeta (Slettet)

#11

Forstår ikke lige helt hvad du mener :-)

Altså, at RNA-polymerasen passerer flere områder? Hvis ja, så er det korrekt. 


Brugbart svar (0)

Svar #13
08. september 2014 af Hippocampus (Slettet)

Nej, at RNA og DNA adskiller sig på flere områder end 3 :))

Brugbart svar (0)

Svar #14
08. september 2014 af Hippocampus (Slettet)

Også det som linket viser

Brugbart svar (0)

Svar #15
08. september 2014 af FætterFeta (Slettet)

#13

Ah okay, jamen så kan du måske opdatere mig lidt. :-)

RNA's opbygning vs. DNA's opbygning:

- RNA indeholder pentosen ribose i stedet for deoxyribose.

- I stedet for den nitrogenholdige pyrimidinbase thymin indholder RNA uracil. Uracil og thymin er opbygget næsten ens, men thymin indeholder en methylgruppe ved atom nr. 5 i pyrimidringen.

- RNA er normalt enkeltstrenget, mens DNA er dobbeltstrenget. I nogle RNA-molekyler snor enkeltstrengen sig dog således, at der er områder, hvor der sker en baseparring med andre områder på det samme RNA-molekyle. 


Brugbart svar (0)

Svar #16
08. september 2014 af FætterFeta (Slettet)

#13-14

Ah okay. Jeg snakker opbygning, du tænker funktion/egenskab etc.


Brugbart svar (0)

Svar #17
08. september 2014 af FætterFeta (Slettet)

#13-14

"...men RNA's opbygning adskiller sig fra DNA's på tre punkter (som jeg ikke kommer ind på her)."

:-)


Brugbart svar (0)

Svar #18
08. september 2014 af Hippocampus (Slettet)

Ja, de er dog også nævnt i linket ;)

Brugbart svar (0)

Svar #19
08. september 2014 af FætterFeta (Slettet)

#18

Så stadig tre forskellige ang. opbygningen?


Brugbart svar (0)

Svar #20
08. september 2014 af Hippocampus (Slettet)

Jeg tror jeg tænkte på både opbygning og funktion, så trådstarter kan få et godt overblik over forskellene. Jeg var derfor lidt for hurtig med min påstand i #11

Skriv et svar til: Proteinsyntese (1. del)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.