Dansk

Jeg har brug for en der vil rette min dansk stil

19. september 2014 af Onli (Slettet) - Niveau: 10. klasse

Jeg skal bruge en der vil rette denne stil for min da jeg selv har rettet den men jeg ikke er så god til det med komma og punktum

tak på forhånd

:D

”Claus du er sent på den igen” lød det fra den anden side af døren. Jeg åbnede øjnene og så op på loftet i få sekunder før der kom en høj råben igen fra den anden side af døren ”Jeg vil altså have du tager i skole i dag Claus” jeg satte mig op i sengen denne gang lidt mere vågen, jeg tog min mobil frem og så på den i noget tid før det gik op for mig at min mor lige havde råbt at jeg var sent på den igen, jeg sukkede og kiggede på hylden hvor et billede i en fin ramme stod, det var min far, den gang han ikke var død, jeg tog billedet i hænderne og studerede de små detaljer som jeg gjorde hvor enig eneste morgen før jeg tog i bad.

Jeg plejede ikke at tage i skole hverdag, jeg pjækkede for det meste fordi jeg alligevel ikke lavede noget i skolen og dem jeg gik i klasse med var ikke helt de typer jeg hyggede mig mest med, jeg kunne bedre lide at være sammen med de andre store drenge fra klubben, de ryger, drikker, og køre på scoter. De har det altid sjovt og de har ikke nogen som vækker dem klokken syv om morgenen på grund af de skal i skole, nej! De bestemmer selv hvornår de står op og hvor de tager hen og hvem de hygger sig med.

Jeg gik tit sammen med de store drenge fra klubben, vi havde vores helt egen bande på 7 medlemmer og jeg var en af dem, vi havde Sibil han var vores leder fordi han var den ældste og nok også den stærkeste Så havde vi Ahmad, Kalifat og Jonni de var vores bande Dealere også kendt som løverne fordi de var vældig modige og var aldrig bange for noget, så havde vi Brian han var bare en del af banden som næsten aldrig lavede noget, han sad bare og røg sine joints, og til sidst havde vi Danny og mig som ikke lavede så meget ud over at hjælpe til med at sælge hash når løverne havde meget arbejde.

Men jeg glemmer aldrig den dag hvor Sibil åbnede døren ind til klubhuset hvor vi sad og røg nogle joints sammen med løverne og Brian, den dag sagde Sibil noget til mig som gav mig et gys gennem kroppen, jeg kan stadig huske ordnende som om de lige var blevet sagt til mig, de ord der kom ud af Sibils mund var ”Claus, det her er din chance til at bevise du er et ægte medlem af denne her bande” Sibil havde planlagt et kup på en kiosk som Danny og jeg skulle fuldføre før vi kunne blive et ægte medlem af banden.

Jeg så på Danny en sidste gang før jeg tog elefant huen på jeg vidste godt at det her nok var noget af det dummeste jeg nogensinde havde gjort i mit liv men det var faktisk ikke så slemt, jeg havde jo Danny med og det var en gammel mand som arbejde i kiosken, vi ventede til at alle var ude af kiosken før vi stormede derind med en softgun pistol og og en kniv, Den gamle man havde ryggen til da vi kom ind i kiosken og i det han vendte sig om stivnede jeg, jeg kendte den man, han var far til en fra min klasse. Jeg kunne høre Danny råbe af manden og manden begyndte at fylde en pose med kontanter, men det var som om manden kendte mig han kiggede hele tiden op på mig og begyndte at hviske noget til sig selv imens han kiggede op ”Hallo! Vi skrider nu inden panserne kommer” råbte Danny og jeg så på ham og begyndte at gå efter ham men idet jeg gik, sagde manden ”Det dumt det her Claus” der stivnede jeg og følte en koldt vivel i maven.

jeg tog kniven ud af hånden på Danny og gik hen imod manden som stod omme bag disken og uden jeg vidste det stod jeg lige foran ham, han var ikke så røv høj så jeg kunne let få ham ned og ligge pludselig åbnede han munden og sagde ”hvorfor er du blevet sådan her Claus swag” idet han endte sætningen tog jeg elefanthuen af og stak kniven lige ind i halsen på ham han stivnede og kiggede mig lige ind i øjnene, jeg kiggede ham dybt i øjnene i et øjeblik men så trak jeg kniven ud og det sprøjtede ud med blod, han holdt om halsen på sig selv før han væltede stille og roligt ned på det kolde stengulv, jeg stod i en pøl af blod før det gik op for mig at jeg havde dræbt manden, jeg smed kniven med det og løb ud af kiosken sammen med Danny, ”Du syg i hovedet bro” sagde Danny imens vi løb, og jeg så på mine hænder lige efter de ord kom ud af hans mund.

Jeg kan tydeligt huske den morgen hvor min mor skulle snakke med mig om noget vigtigt jeg vidste godt hvad det var, jeg sad ved bor enden imens min mor sad på højre side af mig, hun kiggede ned på gulvet i lang tid inden hun sagde noget, men så sagde hun endelig noget ”Jacobs far blev dræbt i sidste uge” Jeg nikkede ”det ved jeg godt” sagde jeg med en lidt dæmpet stemme, Hun kiggede ned i gulvet igen, jeg kunne ikke holde ud at være ind i spisestuen på grund af den grimme grå tapet hvor der var blomster på, den så så deprimerende ud og de grimme antik møbler gjorde det ikke meget bedre, så kiggede min mor op på mig igen og sagde ”Politiet har tjekket kameraerne, og de har set to drenge med elefant huer på” hun stoppede og tog en bid af hendes hjemmelavede kylling ”den ene dreng tog hans elefanthue af lige før han stak Jacobs far ned” nu stoppede hun igen og tog en bid til af sin kylling, jeg kiggede på hende imens hun tyggede jeg var spændt på det næste hun skulle sige, så lagde hun gaflen ned igen og sagde ”det var dig Claus”

Idet hun sagde de ord kunne jeg mærke en stor klump samle sig i maven på mig, jeg kunne pludselig mærke den dårlige samvittighed komme frem, den samvittighed jeg ikke kunne mærke før det var den samme følelse jeg kunne mærke den dag det skete, nu kunne jeg virkelig mærke hvor dumt det egentlig var det jeg havde gjort, jeg havde jo dræbt en mand det er mord, jeg kunne mærke at mit hjerte begyndte at banke hurtigere, jeg begyndte at ryste over det hele, men jeg prøvede at holde det tilbage, ”var det dig Claus” hun kiggede på mig med de samme øjne som hun gjorde den dag min far døde, hun havde altid følt at jeg var en byrde ”Ja” sagde jeg med dårlig smag i munden, jeg kiggede ned på gulvet og begyndte at få vand i øjnene ”du ved godt du er en morder” De ord ramte mig lige i hjertet, jeg kunne mærke mit hjerte bankede endnu hurtigere end det gjorde før og klumpen i maven blev stører og nu begyndte jeg at ryste meget, jeg kiggede på hende og sagde ”Hvad vil der ske med mig nu” hun fik tåre i øjnene ”politiet kommer her om lidt” nu begyndte jeg at græde, jeg kunne pludselig se at det jeg havde gjort var meget forkert, ikke kun forkert men også mord, jeg havde dræbt et andet menneske, jeg kunne ikke få det ud af hovedet det var som om at nogen havde sat de sammen ord på replay, du en morder, du en morder, du en morder, jeg tog mig til hovedet og begyndte at græde endnu mere, jeg havde aldrig grædt så meget før, heller ikke dengang far døde, jeg kiggede op på min mor som også var begyndt at græde ”hjælp mig mor jeg ber dig kom nu” så stoppede hun med at græde ”du kan sku finde en løsning sammen med politiet din morder” jeg så på hende med tåre løbende ned ad kinderne jeg skulle lige til at sige noget men så ringede det på døren, jeg vidste godt hvem det var, jeg kunne høre min mor og politiet snakke i gangen, det løb en million tanker igennem mit hoved, skulle jeg stikke af eller skulle jeg løbe ind i køknet og hente en kniv så jeg kunne dræbe politimændene, det havde jeg jo prøvet før, men inden jeg nåede nogen af delene kom de to maskuline mænd ind af døren med min mor foran dem ”her er han så” sagde min mor og gik ind i det blå køkken.

”klokken er 18.43 og du er anholdt Claus Flemming Jocobsen” Den anden politimand bad mig om at rejse mig op hvor efter han så gav mig håndjern på, jeg fulgte med dem helt ud af huset hvor jeg så kom i en politibil sammen med den ene af betjentene, jeg så over mod hoveddøren hvor den anden politimand snakke med min mor, der gik kun to minutter og så var den anden politimand inde i bilen, idet jeg skimmede huset lige før vi kørte så jeg over på min mor som nu smilede jeg lukkede øjnene og forstilte mig hvordan det ville have været hvis min far stadig levede.


Brugbart svar (0)

Svar #1
19. september 2014 af Stygotius

Hvor meget vil du betale for at få en tekst af denne længde gennemlæst og rettet?? ??


Svar #2
19. september 2014 af Onli (Slettet)

Jeg kan betale dig en 50'er

Brugbart svar (0)

Svar #3
19. september 2014 af Stygotius

Det drejer sig ikke om mig, men om at nogle forventer at få andre til  at lave deres opgaver for dem ,  -gratis.


Brugbart svar (0)

Svar #4
19. september 2014 af policemanmem

Hvis du har svært ved komma og punktum, så er mit råd, at du øver dig i at læse dine stile højt. Når man gør det, vil der være naturlige pauser - og her bør du sætte et punktum.
(ang. komma kommer det an på, om du kører efter de gamle eller nye regler)


Eks. kan du umuligt læse alt dette højt uden at holde en (større) pause: 
Jeg kan tydeligt huske den morgen hvor min mor skulle snakke med mig om noget vigtigt jeg vidste godt hvad det var, jeg sad ved bor enden imens min mor sad på højre side af mig, hun kiggede ned på gulvet i lang tid inden hun sagde noget, men så sagde hun endelig noget ”Jacobs far blev dræbt i sidste uge”

Prøv at læs stykket op, og du skulle gerne kunne fornemme/høre, at der disse steder er en naturlig pause: 

Jeg kan tydeligt huske den morgen hvor min mor skulle snakke med mig om noget vigtigt. Jeg vidste godt hvad det var. Jeg sad ved bordenden imens min mor sad på højre side af mig. Hun kiggede ned på gulvet i lang tid inden hun sagde noget, men så sagde hun endelig noget: ”Jacobs far blev dræbt i sidste uge”.


Svar #5
19. september 2014 af Onli (Slettet)

Mange tak for tippet men jeg har bare altid haft svært ved at sætte komma men jeg vil helt sikkert prøve at læse det højt og se om jeg kan finde ud af hvor jeg skal sætte dem

Brugbart svar (0)

Svar #6
19. september 2014 af Stygotius

1. Hvis man tror at man kan sætte kommaer ved at gætte sig til hvor der kunne tænkes at være en pause, kommer man rigtig galt af sted.

2. Der er ingen der har "svært ved at sætte komma".

Det drejer sig bare om at lære nogle få, simple regler, som enhver kan sætte sig ind i.


Brugbart svar (0)

Svar #7
19. september 2014 af policemanmem

Ang. kommatering har studieportalen lavet nogle ganske udmærkede videoer, der fortæller, hvordan man sættes det 'gamle' komma:

http://www.youtube.com/watch?v=xA5oR5FVsfI

http://www.youtube.com/watch?v=9wkWBMgYl4g


Brugbart svar (0)

Svar #8
19. september 2014 af policemanmem

#5:
Mit tip ang. pauser i oplæsning vedrører punktummer


Skriv et svar til: Jeg har brug for en der vil rette min dansk stil

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.