Matematik
Vektor regning
Hej.
Jeg har en opgave som jeg har nogle problemer med at besvare. Det drejer sig om følgende spørgsmål:
Jeg har en vektor b der har koordinaterne 2 og -3 som skal opløses i to komposanter.
Jeg skal finde en BA retning men jeg har kun informationer om en vektor AB
Jeg har ikke fuldstændig styr på hvad komposanter er så dette kunne og være meget rart at få lidt hjælp til.
Jeg har tilføjet hele opgaven som en word fil, hvor jeg også har skrevet informationerne ind til opgave.
På forhånd, mange tak for hjælpen :)
Svar #2
27. september 2014 af MrSørensen (Slettet)
Nu har jeg fået regnet vektor AB om til BA, så det er på plads.
Men jeg forstår dog desværre stadigvæk ikke helt hvad en vektorkomposant er.
Og ved din ligning b = s*BC + t*BA - kan jeg ikke helt finde ud af hvad s og t er.
Jeg er virkelig taknemmelig for din hjælp :)
Svar #3
27. september 2014 af kieslich (Slettet)
s og t er dem du skal finde, det er jo to ligninger med to ubekendte (s, t):

Find dem
Svar #4
27. september 2014 af Andersen11 (Slettet)
Man opløser vektoren b som en sum af to vektorer i retningerne BC og BA, en slags "kræfternes parallelogram".
s og t er tal, skalarer, der angiver, hvor mange skridt (s) man skal gå i vektoren BC's retning, og hvor mange skridt (t) man skal gå i vektoren BA's retning for at gå vektoren b .
Ligningen
b = s·BC + t·BA
er et ligningssystem med 2 ligninger i de to ubekendte s og t. For hver koordinat kommer der 1 ligning.
Svar #5
27. september 2014 af MrSørensen (Slettet)
Nårh på den måde.
Så fik jeg gjort det mere indviklet for mig selv end det endeligt var. Mange tak for hjælpen.
Skriv et svar til: Vektor regning
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.