Biologi
Læren om anatomien og fysiologien
Hej folkens, jeg er pt. igang med at lære om menneskets anatomi og fysiologi. Synes det er meget svært at hsuke alt sammen og det hele er ret nyt for mig. Ville så om der er nogen af jer, der kender til nogle kort hvor der f.eks. står et spørgsmål om noget i kroppen og svar bag det?
Svar #1
10. oktober 2014 af SuneChr
Der er lærebøger, i Anatomi og Fysiologi, til alle uddannelsesretninger. Det er et stort stofområde at gå i gang med, hvorfor det er vigtigt at gøre sig klart, hvad man sigter imod. Hvis du ikke er på lægestudiet, skal du ikke gå i kødet på lærebøgerne for dem. Der er bøger for sygeplejerskeuddannelsen, som går grundigt til værks i stoffet uden at være på universitetsniveau. Endelig er der Anatomisk Atlas, plancher med latin og græsk, og selvfølgelig dansk eller engelsk navnestof.
Svar #3
10. oktober 2014 af JEEJ2008 (Slettet)
Jeg har været glad for at bruge Netter's anatomy flashcards :) Dem kan du finde på eks. amazon.com
Svar #6
12. oktober 2014 af ioxer (Slettet)
uhhhh. Medicin
Når du lærer anatomi, skal du konstant sidde og kigge på dig selv og forestille dig, hvor fx. arterierne og nerverne løber. Du skal kunne kigge på dit ben, kigge igennem cutis, subcutis, fascie etc. og fx kunne følge din nervus femoralis ned gennem benet.
Denne side er gratis og fantastisk til at se anatomien:
https://human.biodigital.com/signup.html
Disse videoer (der er 6) gennemgår hele kroppens anatomi og er fantastiske.
https://www.youtube.com/watch?v=-ER0nI__ZrQ
ellers er netters flashcards glimrende
Svar #7
13. oktober 2014 af Dulugtergrimt (Slettet)
Tag den med ro. Semestret er ret meget intro til alt det du skal lære de første 6 semestre. Du kradser kun lige i overfladen for at få en overordnet forståelse af kroppen og hvilke organer der gør hvad.
Anatomisk fokuserede jeg selv på de store knogler samt de største muskler til hver bevægelse over leddene. Det er eksempelvis meget vigtigt at du efter første semester kan fortælle ad m. Biceps brachii gør og hvor den nogenlunde sidder, mens det er mindre vigtigt at du kan udpege m. Peroneus tertius og fortælle hvad den gør. Alle detaljerne kommer senere! Nervemæssigt skal du kunne fortælle forskelle mellem CNS og PNS og nærmest vigtigst af alt skal du kunne remse kranienerverne op i korrekt rækkefølge, samt lidt om deres funktion. Fysiologisk står der lidt om det i hvert kapitel. Formler og ligninger er altid gode at kende til, eksempelvis starling-ligningen i emnet cirkulation, ligesom det er godt at vide, hvad der er M-zone og jeg ved ikke hvad (lykkeligt glemt her) i muskelafsnittet.
I bogladen kan du købe flashcards o.lign., men de er mere henvendt til den hardcore anatomi, som du dog nok skal støde ind i senere.
Hvis ikke du går på KU eller du faktisk ER videre end første semester, så glem bare ovenstående :)
Skriv et svar til: Læren om anatomien og fysiologien
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.