Bioteknologi
Hvilke egenskaber skal aminosyrers sidekæder have for at virke som puffer?
Hej!
Jeg sidder med et spørgsmål til min næste Biotek aflvering som jeg ikke kan svare på.
Spørgsmålet er såleds: Forklar hvilke egenskaber aminosyrernes sidekæder skal have for at virke som puffer.
Ydermere er der givet følgende indledende tekst:
Indholdet af mælkesyre i en yoghurt er normalt mellem 6 og 10 g/L. Som det ses på figur 2 er pH-værdien i yoghurt cirka 4,5 og ikke 2,46 som i den rene opløsning af mælkesyre. Det skyldes stoffer i yoghurt, eksempelvis proteiner, der har puffervirkning. Blandt andet bidrager sidekæderne på aminosyrerne glutaminsyre og lysin til puffervirkningen.
Nogen der kan hjælpe mig?
Svar #1
18. oktober 2014 af Hippocampus (Slettet)
Syre-base egenskaber. Fx har radikalet COOH syre-base egenskaber.
Svar #3
Du skal jo beskrive, hvad et puffersystem er, og hvordan det modvirker store pH-ændringer. Kig på lysins radikale. COOH er glutaminsyres radikale (eller i hvert fald den interessante del af det).
Svar #4
18. oktober 2014 af MNG95 (Slettet)
Okay, men jeg forstår stadig ikke hvad det er der gør at de to aminosyres sidekæder har en puffervirkning.
Svar #5
Tag udgangspunkt i glutaminsyres radikale, R-COOH. I surt miljø forefindes det på formen R-COO-. Ved reaktion
med syre
R-COO- + S ----> R-COOH + B
Syren kan være HCl og dermed
R-COO- + HCl ---> R-COOH + Cl-
Du kan nu se, at i stedet for at miljøet udelukkende blev påvirket af saltsyre og gav store pH-ændringer, bliver pH-ændringen meget lille idet R-COOH har svagere syreegenskaber end HCl. Bemærk også at Cl- er et produkt og en yderst svag base.
Svar #6
18. oktober 2014 af MNG95 (Slettet)
Okay tak for hjælpe jeg tror jeg har den nu. Men for at være sikker, så har glutaminsyre altså en syreegenskab?
Skriv et svar til: Hvilke egenskaber skal aminosyrers sidekæder have for at virke som puffer?
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.