Studievalg og videregående studie

Fuld hf på enkeltfag erfaringer?

27. oktober 2014 af annahansen2

Hej alle. Er der nogle der har erfaringer med en fuld hf- eksamen på enkeltfag? Fordele/ulemper.. Håber i vil hjælpe, da jeg selv overvejer det.  På forhånd tusind tak 


Brugbart svar (1)

Svar #1
29. oktober 2014 af MannaPapaya

Hej Anna.

Jeg har læst en fuld HF på enkelfag, da jeg droppede ud af gymnasiet efter halvandet år. På den måde kunne jeg få merit for de fag jeg havde gennemført på STX og dermed tage færre fag på HF, men det er selvfølgelig ikke sådan for alle.

Jeg tog min HF på fjernstudie og det kan jeg ikke anbefale som sådan. Jeg fik et ret godt gennemsnit, men lærerne var meget langsomme til at svare på mails, rette opgaver og nogle var rimelig dårlige til at vejlede. Så hvis man skal gøre det, skal man være meget selvstændig og meget faglig dygtig i forvejen, for det er ikke min oplevelse at man får meget hjælp. Men så kan man tilgengæld selv fastsætte sin studietid og få det til at passe med andre ting man laver, hvis man er en type som hurtigt keder sig ;)

Hvis du tager HF på enkeltfag på et fysisk uddannelsessted kan en fordel være, at du selv i en vis grad kan bestemme rækkefølgen på dine fag og om du vil læse om dagen eller om aftenen. Du kan også tit sammensætte dine fag lidt anderledes end en HF-pakke.

En ulempe kan være, at du ikke følger en fast klasse, men går med forskellige mennesker på dine forskellige fag. Så det komme jo an på, om man godt kan lide at have en 'stamklasse' eller om man godt kan lide at man møder mange forskellige mennesker.


Brugbart svar (1)

Svar #2
31. oktober 2014 af CarstenMatsson (Slettet)

Jeg er enig. En hel HF på FU er sjældent en god idé - jeg gjorde det også selv til et snit på ca 10. Lærerne er i 8 ud af 10 tilfælde ekstremt langsomme. Nogle ville måske kalde dem inkompetente. Man skal være en meget stærk elev for at gennemføre en hel HF på FU da ikke kun indlæringen er op til dig selv. Også studieplanlægningen, din SU-administration, dine fagvalg er op til dig alene. Og fag som kemi, biologi og matematik højere end C-niveau er absolut ikke for sjov at følge som fjernstuderende.


Brugbart svar (0)

Svar #3
14. november 2014 af JEEJ2008

#2

Jeg er enig. En hel HF på FU er sjældent en god idé - jeg gjorde det også selv til et snit på ca 10. Lærerne er i 8 ud af 10 tilfælde ekstremt langsomme. Nogle ville måske kalde dem inkompetente. Man skal være en meget stærk elev for at gennemføre en hel HF på FU da ikke kun indlæringen er op til dig selv. Også studieplanlægningen, din SU-administration, dine fagvalg er op til dig alene. Og fag som kemi, biologi og matematik højere end C-niveau er absolut ikke for sjov at følge som fjernstuderende.


Men i så fald en glimrende forberedelse til evt. Uni. hvor selvlæring vægter enormt :)


Brugbart svar (0)

Svar #4
14. november 2014 af CarstenMatsson (Slettet)

Enig


Brugbart svar (0)

Svar #5
15. november 2014 af MannaPapaya

Der er jeg ikke helt enig.. For på uni har man (for det meste) et relevant pensum og nogle forelæsninger (omend få) som passer hertil. På FU hænger pensum for det meste ikke alt for godt sammen, samtidig med, at det ikke som sådan er tilrettelagt som selvlæring. Der er væsentligt flere skriftlige og mundtlige afleveringer end man på nogen måde bliver udsat for på uni og det er disse, som kan være svære at få afviklet i forhold til sin studieplan, når lærerne aldrig har tid, bruger mange måneder på at give respons som man skal bruge videre i forløbet osv.

Så på den måde er det slet ikke tilrettelagt som et universitetsstudium. Men det er selvfølgelig rigtigt, at det ikke skader at lære at blive meget selvkørende, jeg synes bare alligevel ikke det rigtig kan sammenlignes ;D


Skriv et svar til: Fuld hf på enkeltfag erfaringer?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.