Matematik
2 spørgsmål: Notation og ligningsystemer
Hej. Sidder og læser i en anden matematikbog end den vi har i skolen (tror den er beregnet til universitetet) hvor der ofte defineres mængder som
... men hvad betyder det egentlig? Mener ikke, at det bliver beskrevet nogle steder.
I kontekst;
Find et globalt maks for f(x) på D =
Jeg er dog alligevel gået i gang med at løse ovenstående, og undervejs skal jeg løse et ligningssystem i det vi skal finde et såkaldt stationært punkt, og dette gøres ved at sætte de afledte lig 0 og løse for x og y (her er "gradienten" lig 0). Jeg får:
Igen er det noget som bogen forventer, at man bare kan, og den gider ikke rigtigt løse dem trin-for-trin. Hvordan gør man? Jeg har forsøgt at isolere den ene variabel og indsætte i den anden, og det bliver noget værre rod, som jeg egentlig ikke har lyst til at skrive ind her nu... Er det bare sådan det er, eller er der en lettere metode som jeg kan bruge?
Svar #1
28. oktober 2014 af peter lind
[[a,b] ×[c,d] betyder mængden {(x,y) | x ∈ [a,b] ∧y∈ [c,d]] }
Ligningssystemet: Træk de to ligninger fra hinanden
Skriv et svar til: 2 spørgsmål: Notation og ligningsystemer
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.

![[1,2] \times [0,1]](https://media.studieportalen.dk/images/equations/08itieLuNKpxz2vq5QubLA==.gif)