Fysik
Hvordan forklare man formlen for kortslutningsbeskyttelse?
Hejsa
Jeg sidder og laver lidt forberedelse til min el-instalatør eksamen, som er om nogle uger.
Har dog et lille problem for jeg ved ikke hvordan jeg skal forklare om formlen for kortslutningsbeskyttelse.
Formel: S2*K2 >I2*t
S er ledningens tværsnit i mm2
K er en konstant som tager højde for specifikmodstand, temperaturkoeifficient, og varme kapacitet for ledermaterialet.
I er kortslutnings strømmen
t er tiden beskyttelsesudstyret tager om at koble ud.
Hvis jeg selv skulle sige det, så vi jeg sige, at den første del fortæller noget om, hvor stor en energi kablet kan tåle, at der flyder igennem, og den anden del er hvor meget der vil komme til at flyde igennem.
Er ikke sikker på at der er rigtigt, men det er sådan jeg har forstået det. der ud over synes jeg det lyder en smugle overfladisk.
Nogen der kan hjælpe? :)
Svar #1
06. november 2014 af hesch (Slettet)
#0: Jeg tror ikke det kan kaldes en "formel", snarere et direktiv eller en bestemmelse, der er udarbejdet på grundlag af erfaringer.
S2 har enheden ( mm2 * mm2 ). Dette fordi kablets varmekapacitet må være proportional med arealet, og det må kablets ledningsevne også. Dermed er der taget højde for kablets resistans pr. meter, og for kablets varmekapacitet pr. meter. Så det behøver K2 så ikke at gøre.
Nu ved jeg ikke, om denne K-værdi er noget du slår op i en tabel ? Men at den tager højde for, om lederen er lavet af Al eller Cu, med disses forskel i temperaturkoefficient, specifikke modstand og specifikke varme, lyder da ganske rimeligt. Måske kunne den også tage højde for isolationsmaterialets robusthed over for varme ? Men det vil fremgå af din evt. tabel.
Det, man skal holde sig for øje, er jo at kablet ved en kortslutning ikke må gøre skade på sig selv eller dets omgivelser.
Svar #2
06. november 2014 af hesch (Slettet)
#1: PS: Højre side af uligheden er smelteintgralet, der udtrykker den nominelle energi, der tilføres lederen, altså egentlig: Energi pr. meter = R * I2 * t , hvor man så blot har sat R til den nominelle værdi:
1 ohm pr. meter.
Skriv et svar til: Hvordan forklare man formlen for kortslutningsbeskyttelse?
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.