Debat

Bedst anvendeligt sprog?

08. november 2014 af schmeur (Slettet)
Hey guys.
Hvilket sprog mener I, er bedst at lære?
Hvilket sprog kan man mest få gav af i fremtiden? Også med hensyn til det mest udbredte..

Brugbart svar (0)

Svar #1
08. november 2014 af SuneChr

Det er et svært spørgsmål. Store nationer ser jo netop deres eget sprog som det vigtigste. I EU og FN bruges styrtende med penge til oversættelser af sagsakter, referater, love, bestemmelser, m.m.
Man har i mange årtier puslet med tanken om ét verdenssprog. Der findes forskellige versioner som f.eks. interlingua, som er et sammenkog af syv meget udbredte sprog, hvor man benytter fællesgloser og en forenklet grammatik. Verdenssproget er aldrig slået helt igennem. Problemet er jo, at alle skal lære det, for at man selv har gavn af at kunne bruge det universelt. Men man må vel sige, at engelsk er verdenssproget for tiden.
 


Brugbart svar (0)

Svar #2
08. november 2014 af Eksperimentalfysikeren

Du kommer langt med engelsk, men det vil være en god idé at suplere med et andet sprog.

Her bør du se på, hvilke interesser, du ellers har.

Jeg interesserer mig f.eks. for flamenco og har derfor læst en del spansk, dog mest som selvstudium. I forbindelse med mine studier og mit senere arbejde har jeg benyttet fransk (videnskabelige artikler) og tysk (under besøg hos kunde i Tyskland) og i et enkelt tilfælde italiensk (videnskabelig artikkel). Desuden kan jeg en smule japansk.

Du bør overveje: Hvilke sprog er relevante for din kommende uddannelse? Hvilke sprog kan du forvente at kommende samarbejdspartnere taler? Har du fritidsinteresser, hvor et bestemt sprog kan være en fordel? Har dit kommende hovedfag et fagsprog? (i postverdenen er det fransk, i musikverdenen er det italiensk)

I Danmark er det normalt, at man kan en del engelsk. Sådan er det bestemt ikke i alle lande. Veluddannede menesker kan normalt engelsk, men er man på foretningsrejse i udlandet, kommer man også i kontakt med handlende, og de kan ikke altid andet end deres modersmål. Det har jeg været ude for både i Spanien og Italien.


Brugbart svar (0)

Svar #3
08. november 2014 af rakijovic

Dér må jeg så skuffe dig, #2, og dystert bebude at fransk er ved at blive udfaset i den postale verden. Hvor skuffende det var at sende en pakke retur herforleden og se den nye serie returetiketter; (destinataire) inconnu, refusé og non reclamé er nu blevet hhv. (addressee) unknown, refused og unclaimed. Jég er nok en af de få postansatte der stadig kan de franske betegnelser ..

- - -

Vriendelikheid is net sinisme wat 'n jol gekry het! ◄ |||| ► Ljubaznost je samo cinizam što je dobio piće! ◄ ||||

► Prietenia este doar cinism care a băut puțin alcool ! 


Svar #4
09. november 2014 af schmeur (Slettet)

Engelsk har jeg lært, så må man vel gå efter det sprog, som man synes lyder bedst, eftersom der er delte meninger.

Brugbart svar (0)

Svar #5
09. november 2014 af Eksperimentalfysikeren

#3 Det går vist den vej med mange ting. I visse dele af musikverdenen er det også engelsk, der dominerer. Jeg tænker mest i klasisk musik (italiensk) og flamenco (spansk).

#4 Det er et svært spørgsmål, du er kommet med. Det er muligt, at vi kan råde dig bedre, hvis du skriver lidt om dine interesser.


Skriv et svar til: Bedst anvendeligt sprog?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.