Fysik
Er Delta Q og Delta E det samme?
Er Delta Q og Delta E det samme?
Svar #1
11. november 2014 af hesch (Slettet)
Q og E kan jo betyde så meget. Du må skrive en sammenhæng.
Svar #2
12. november 2014 af LeonhardEuler
ΔQ angiver som regel tilvæksten i varme
ΔE angiver som regel tilvæksten i energi
Svar #3
13. november 2014 af hesch (Slettet)
#2: Q kan "som regel" også angive en ladningsmængde og reaktiv effekt.
E kan angive elektrisk feltstyrke/elektromotorisk kraft.
Det er bare eksempler.
Svar #4
13. november 2014 af LeonhardEuler
#3 : "Som regel" har man ikke om elektrokemi eller elektricitetslæren i C-niveau. Mon ikke #1 henviser til temodynamikkens første lov? Ellers er jeg fuldstændig enig med dig, at det ikke er klart, før #1 selv afslører, at i hvilken sammenhæng han/hun har set det i.
Svar #5
13. november 2014 af hesch (Slettet)
#4: Ved nærmere eftertanke, finder jeg det egentlig lidt underligt, at man på C-niveau lærer om termodynamik, men ikke om elektricitet.
Jeg mener: Hvis man i den daglige husholdning ikke kan regne ud om vandet koger, så stik en finger i vandet og mærk efter. Eller hvis glasset med cola ikke blev helt koldt nok med een isterning, så pyt med det: Kom to mere i. Hvem har brug for at regne sådan noget ud ? Det kommer af sig selv med erfaringen.
På den anden side: Det er jo lidt dumt at oplade sin mobiltelefon direkte fra 230V stikkontakten, fordi man ikke lige kunne finde den der "forlængerledning", der fulgte med telefonen. Ganske vist får man lidt erfaring ved at prøve, men den er jo lidt dyrt købt.
Svar #6
13. november 2014 af LeonhardEuler
#5 : Nu er der ingen, der har sagt, at pensummet/stoffet, som man lærer i gymnasiet, er logisk eller praktisk indrettet. Jeg tror mere, at det er indrettet på den måde, at det kommer i trinsvis sværhedsgrader, hvor elektricitet er muligvis er et "mere kompleks" emne, der både kræver forståelse indenfor mekanik, energi m.m. Desuden er det ikke helt korrekt opfattelse, at man bliver undervist i temodynamik - nærmere i begrebet energi, og dér har nogle lærer tendens til at indrage nogle af termodynamikkens love og begreber (omend som en selvfølge).
En bedre forklaring kunne være at man ønsker at elever får mere ud af emnet elektrictet, netop da man som elev i 1.g har mindre viden og mindre åben for "sværere" viden imodsætning til fysikselever på andet år.
Her er et lille pensumsoversigt i faget fysik på STX :
"På C-niveau vil du lære om energi, lys og lyd samt fysikkens bidrag til det naturvidenskabelige verdensbillede.
På B-niveau lærer du desuden om elektricitet, atomer og radioaktivitet samt bevægelse.
På A-niveau er de obligatoriske emner desuden mekanik, kvantefysik, elektriske og magnetiske felter samt fysik i det 21.århundrede. "
Udtaget fra: http://www.gefion-gym.dk/fysik
Skriv et svar til: Er Delta Q og Delta E det samme?
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.