Matematik
Drej firkant
Jeg er i gang med en opgave hvor jeg har tegnet en firkant i et koordinatsystem. Firkanten har punkterne A(2,5), B(4,2), C(2,-1) D(0,2).
Næste opgave hedder så:
Afsæt punkt E(2,-2), og drej firkant ABCD 60 grader om punkt E.
HVordan skal jeg gøre dette?
På forhånd tak.
Svar #2
07. december 2014 af denflittige (Slettet)
Kan opgaven også løses sådan på 10. klasses niveau?
Svar #3
07. december 2014 af mathon
Ellers bruger man sin vinkelmåler og koordiantaflæser efter 60's drejning om (2,-2).
Svar #4
09. december 2014 af denflittige (Slettet)
Jeg må indrømme, at jeg er lidt lost her. Jeg forstår stadig ikke helt, hvordan jeg skal gøre. Hvad vil det sige at koordinataflæse?
Svar #5
09. december 2014 af denflittige (Slettet)
Jeg kan godt løse opgaven på geogebra, men jeg ved ikke lige hvordan man gør i hånden.
Svar #9
09. december 2014 af Chrystine (Slettet)
#8 Det er vist ikke helt sædvanligt at kunne regne med komplekse tal i 10. klasse.
#2 Jeg tænker, at det er meningen, at denne opgave skal løses ved klassisk konstruktion med vinkelmåler.
Det er sikkert også fint at bruge GeoGebra, som du har gjort. Men prøv det her:
Find noget ternet papir.
Tegn et koordinatsystem.
Afsæt punkterne A, B, C, D og E.
Forbind A, B, C og D med en tydelig streg (gerne farve).
Så langt så godt.
Lav en hjælpelinje (dvs. tegn den mindre tydeligt, evt. stiplet) mellem punkt A og E.
Sæt din vinkelmålers nulpunkt i punktet E, og lad linjestykket AE flugte med bunden af vinkelmåleren.
Sæt et mærke ved 60 grader.
Tegn linjen fra E gennem 60 gradersmærket.
Mål længden af linjestykket AE, og afsæt punket F (eller A' eller NyeA) i samme afstand fra E
på den linje, du selv har konstrueret.
Prøv det, så giver det forhåbentlig mere mening end som tekst.
Gør tilsvarende med B, C og D (husk at dreje de 60 grader samme vej med/mod uret).
Forbind (med tydelig streg) de nye punkter til en firkant.
Den skulle gerne ligne den første firkant bare drejet.
Svar #10
09. december 2014 af hesch (Slettet)
#9: I trådstarterens profil er angivet:
denflittige - 20år [Kvinde]
Uddannelse: Videregående/Universitet.
Jeg tillod mig at gribe chancen af den grund, at man blot skal kunne addere og multiplicere to komplekse tal, for at dreje hvert af firkantens hjørner.
Svar #11
09. december 2014 af Chrystine (Slettet)
Jeg er enig i, at man bør angive sin profil, så den passer til det niveau, man ønsker svar på.
Svar #12
09. december 2014 af Andersen11 (Slettet)
Opgaven kan løses geometrisk med en passer, hvis man ellers ved hvad det er nu om dage.
Man tegner fire cirkler, alle med centrum i E, gennem henholdsvis A, B, C og D.
For cirklen med centrum i E gennem A afsætter man dens radius ud fra A og markerer et af de to skæringspunkter med A' . Dette gentager man med cirklen med centrum i E gennem B, idet man afsætter denne cirkels radius til samme side som A', hvorved man finder punkt B'. TIlsvarende findes punkterne C' og D' . Firkant A'B'C'D' er da den ønskede drejede firkant.
Skriv et svar til: Drej firkant
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.