Kemi

salte, tungt og letopløseligt

10. december 2014 af jordfræseren (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej studieportalen

Jeg ved at salte opløses i vand. Men jeg har svært ved at forstå hvorfor at de i sammensætning med et andet opløst salt, kan gå hen og blive *solide* igen, altså bundfældes? 
Jeg arbejder lige nu med kemisk rensning, og har derfor denne reaktionsligning: 

FeCl3 (aq) + PO43- (aq) ---> FePO4 (s) + 3 Cl- (aq) 

Hvorfor forbliver de 2 salte ikke opløste? Hvorfor finder de sammen med en ny 'ion-makker'? Hvordan binder de 2 salte sig til hinanden?

Hilsen Anna 


Brugbart svar (0)

Svar #1
10. december 2014 af Heptan

Det skyldes at nogle salte er letopløselige, og andre er tungtopløselige.

Forklaringen skyldes at opdelingen "kovalent og ionisk" er en kemisk løgn. Man skelner normalt mellem ionforbindelser og kovalente forbindelser, som var de enten det ene eller det andet. Men i virkeligheden er der en glidende overgang mellem ionforbindelser og kovalente forbindelser.

Jern(III)phosphat har en kovalent karakter, og opløses derfor ikke særligt meget i vand.

At en forbindelse er kovalent betyder, at valenselektronerne i højere grad befinder sig midt imellem de to atomer (det er det der giver bindingen". En perfekt ionforbindelse har ingen elektroner mellem atomerne; der bliver elektronerne hos ionen (de holdes sammen af elektrostatiske kræfter), og det er derfor let for vand at adskille ionerne fra hinanden. Kovalente forbindelser derimod er svære at adskille med vand, fordi de holder godt sammen på hinanden, og fordi ladningen er fordelt udover hele forbindelsen, og ikke lokaliseret på enkelte atomer.


Skriv et svar til: salte, tungt og letopløseligt

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.