Matematik

Logistisk vækst og celledeling! Hjælp!

17. december 2014 af Halloej (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej! Jeg har virkelig brug for hjælp!

Jeg sidder og skriver SRP i matematik og biologi hvor mit emne er kræft.. Lige nu har jeg fået bevist den logistiske differentialligning y'=y(b-ay) og den logistiske væksts ligning også.
Jeg skal dog nu relatere den logistiske vækst til både normale celler og kræftceller!
Min problem fomulering lyder: 
Opstil mindst to typer differentialligninger samt deres løsninger, som model for cellepopulationers vækst. Du skal forklare dine udledte differentailligninger i forhold til celler og kræftcellers vækst.

Har læst et sted at der i kroppen findes omkring halvtreds billioner celler, og at det tager ca. 24 timer for en celle at dele sig.. Men hvordan skal jeg bruge det?

Håber der er nogen der kan hjælpe mig!

Brugbart svar (0)

Svar #1
17. december 2014 af Andersen11 (Slettet)

I denne artikel angives det, hvorledes vækst af kræftceller kan beskrives ved en logistisk differentialligning

http://en.wikipedia.org/wiki/Logistic_function#In_medicine:_modeling_of_growth_of_tumors

Celler, der blot deler sig hele tiden, følger en eksponentiel vækst, hvis der ses bort fra, at nogle af cellerne efterhånden dør.

Svar #2
17. december 2014 af Halloej (Slettet)

Hvordan vil du sige, at jeg skulle afbillede den normale celles vækst på en kurve? Jeg ved ikke hvordan jeg skal komme i gang. Hvordan skal jeg bruge formlerne?

Svar #3
17. december 2014 af Halloej (Slettet)

Jeg har forstået det nu. Jeg tror bare lige i en kort stund, at jeg gik i panic mode! Tak for hjælpen! :)

Skriv et svar til: Logistisk vækst og celledeling! Hjælp!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.