Fysik

beregne densiteten

17. december 2014 af anne865j (Slettet) - Niveau: C-niveau

Jeg skal beregne densiteten af alkohol, er der nogle som kender formlen dertil? 


Brugbart svar (0)

Svar #1
17. december 2014 af peter lind

Det kommer jo an på hvilken data du har


Svar #2
17. december 2014 af anne865j (Slettet)

jeg har gram ethanol, ml ethanol, før og efter vægt på kolben hvori gæringen har foregået og jeg har vægten på den glukose, vand og gær der var i kolben :-)


Brugbart svar (0)

Svar #3
17. december 2014 af peter lind

Kan du ikke komme med en mere detaljeret forklaring


Svar #4
17. december 2014 af anne865j (Slettet)

forsøget er gæring af glukose. den kolbe jeg har lavet gæringen startede med at veje 166 gram og efter  to dage vejede den 355,21 gram, det vil sige at der er en vægtændring på 10,79 gram.
I kolben var der 25,19 gram glukose og 10 gram gær samt 120 mL vand.
Til slut var der vis alt glukosen er blevet udnyttet er der komme 0,46g*25,19gram=11,59 gram ethanol ud af gæringen det vil svarer til 11,59gram*0,79g/mL=14,6909 mL ethanol.
(formlen brugt ovenover er opluyst på opgavearket som: vethanol=methanolethanol, og ρethanol er opgivet til at være 0,79 g/mL)

Ud fra disse oplysninger skal jeg beregne densiteten og dermed alkoholsprocenten ud fra skemaet(se evt vedhæftede fil)


Brugbart svar (0)

Svar #5
17. december 2014 af peter lind

De første tal giver ikke mening. Du starter med 166 g og ender med 355,21 g

Det giver ingen mening at du skal finde massefylden af ethanol, når den er opgivet. Du skal snarere finde massefylden af det der er i kolben efter gæringen. Du har massen af dette. Så må du finde rumfanget af kolbens indhold og dernæst dividere det op i massen


Skriv et svar til: beregne densiteten

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.