Studievalg og videregående studie

Valg af gymnasium: STX eller HTX?

26. december 2014 af Theaapache (Slettet)

Hej allesammen. Jeg er en 15-årig dreng, der snart skal til at vælge gymnasium. Jeg går meget op i skolen og vil gerne læse medicin efter gymnasiet, men jeg er i tvivl, om jeg skal vælge STX eller HTX. Er der nogen, der kan hjælpe mig og har erfaring med STX eller HTX? Evt. nogen der læser medicin? Tak på forhånd!


Brugbart svar (0)

Svar #1
26. december 2014 af LubDub

det er muligt at læse medicin efter begge ungdomsuddannelser


Brugbart svar (0)

Svar #2
26. december 2014 af Matematikøkonomen (Slettet)

Er meget IT orienteret, så vælg htx. Hvis ikke, så vælg stx.


Brugbart svar (0)

Svar #3
26. december 2014 af ohwell (Slettet)

Du skal have nogle fag på bestemte niveauer. Så længe du har disse kan du studere medicin (naturligvis med det adgangsgivende karaktergennemsnit). Dog kan jeg fortælle dig, at HTX er mere praktisk ift. STX som er ret teoretisk. HTX er også mere videnskabeligt anlagt


Brugbart svar (0)

Svar #4
27. december 2014 af Jegvedingenting

På htx slipper du også for fag som billedkunst, musik, oldtidskundskab osv.. byttet ud med nogle mere tekniske fag. 

Jeg har gået på htx og det synes jeg var rigtigt gjort af mig. 


Brugbart svar (0)

Svar #5
27. december 2014 af Arccossintan (Slettet)

Det som er afgørende for, om du kan læse medicin eller ej, er om du opfylder nogle specifikke fag- og niveaukrav og har et tilstrækkeligt gennemsnit. Hvis du er glad for teknik, skal du helt klart vælge HTX, hvis ikke ville det være dumt, for det fylder meget i uddannelsen. Når du vil læse medicin, vil jeg helt klart anbefale dig at finde et gymnasium, som tilbyder en studieretning med bioteknologi. For det første lever denne op til fag- og niveaukravene til medicinstudiet, og desuden er faget meget relevant, når du vil læse medicin. Som sagt, hvis teknologirelaterede fag, blot er fag som du synes skal overstås, så skal du IKKE vælge HTX. De fylder meget, og man har dem i alle 3 år.

#3 Jeg er ikke enig med dig i, at HTX generelt er mere videnskabeligt anlagt end STX - jeg mener, at det kommer an på, hvilken studieretning man vælger. Du har dog helt ret i, at HTX er mere praktisk end STX, da teknologifaget også indebærer værkstedsarbejde.


Svar #6
27. december 2014 af Theaapache (Slettet)

Tak for alle svar. Jeg er godt klar, over at man skal have nogle specifikke fag for at kunne læse medicin, og at det er muligt i STX og HTX, men det som jeg grubler over er, at hvilket gymnasie vil være mest oplagt, har et højt niveau og vil være fordelagtigt ift. medicinstudiet. Jeg har hørt forskellige personers holdninger om HTX og der bliver sagt, at det er mere for unge, der gerne vil være ingeniører, arkitekt etc. Hvad med karaktermæssigt? Er det sværere at for høje karakter på HTX end STX?

Brugbart svar (1)

Svar #7
28. december 2014 af MaibritG

#6, I kraft af HTXs tekniske profil målrettes den primært mod en ingeniørprofil (matematik A, fysik B, kemi B), men der er også mere biotekniske, teknologi/innovations samt kommunikative linjer, der målretter sig mod andre profiler. Jeg har selv en HTX-baggrund og har indtil videre gennemført en humanistisk bacheloruddannelse.
 

Hvad med karaktermæssigt? Er det sværere at for høje karakter på HTX end STX?

Jeg skal ikke udtale mig om hvorvidt, at det er lettere eller sværere at få høje karakterer på HTX kontra STX, men det har været kendt i længe, at der er flere timer på HTX, større (men færre) afleveringer og at 3.G ofte vil være hårdere, da det både består af valgfagskombinationer, studieretningsfag og det 1-årige Teknikfag A, der fylder en del i skemaet.
Det jeg vil anbefale dig, at overveje er:

1. Hvordan lærer du bedst?
Er det gennem teoretiske eksempler eller i praktisk. Eksempelvis går man på STX meget op i bevisførelser i matematikfaget, mens man på HTX er mere fokuseret på matematikken i praksis. Vi plejede at joke lidt med, at det ikke var nødvendigt for os, at kunne bevisføre Pytagoras sætning (c2 = a2+b2), hvis man skulle lave en brokonstruktion. Erfaringen siger os, at Pytagoras sætning højst sandsynligt gør sig gældende, og at det derimod handlede om at kunne dimensionere korrekt. Dermed ikke sagt at bevisførsel ikke kan anvendes til noget konstruktivt.

2. Hvor vil du potentielt kunne få det bedste resultat ud fra hvor du pt. har dine styrker
Let's face it: Medicinstudiets gennemsnit falder i fremtiden nok ikke markant, dog kan der komme ændringer i forhold til implementeringen af optagelsesprøver frem for kvote 1-optag. Ikke desto mindre kræver det et højt gennemsnit på nuværende tidspunkt, og derfor skal du overveje om du fagligt (ikke interessemæssigt) - her forstået som resultatmæssig - vil stå stærkest i HTXs tekniske vifte af fag (Teknikfag, teknologi, teknologihistorie, kommunikation/IT) eller om det er i STXs mere bløde fagsammensætning (billedkunst, sprogfag, oldtidskundskab, religion).

Uanset hvad du vælger, så vil både STX og HTX kunne give dig fagmæssig adgang til medicinstudiet, hvor de specifikke adgangskrav er: Dansk A, engelsk B og matematik A samt enten fysik B og kemi B eller fysik B og bioteknologi A eller geovidenskab A og kemi B (uddannelsesguiden.dk)

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Brugbart svar (0)

Svar #8
28. december 2014 af Matematikøkonomen (Slettet)

#7

Hej Maibritt.

Det ser ud som om, at du også kan studievejledning. Vil du tage et kig i https://www.studieportalen.dk/forums/thread.aspx?id=1557003, hvis du har input vil jeg sætte kæmpe stor prist på det.

Mvh. Caspar


Skriv et svar til: Valg af gymnasium: STX eller HTX?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.