Fransk

Hvordan bliver jeg god til fransk?

27. december 2014 af Vittoria (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej alle

Jeg går i 3.g og har begynderfransk på A. Da der kun er et halvt år tilbage før eksaminerne, og der er 50 % chance for at komme op i fransk mundtlig, vil jeg bare lige spørge om, hvordan man kan forbedre sig i fransk?

Jeg er nemlig nød til at ende ud med en god karakter for at komme ind på det ønskede studie, og nu vil jeg gøre alt i min magt for at forbedre mig, således at den mundtlige fransk eksamen ikke virker så afskrækkende som nu. Har i nogle gode råd og metoder? Hvor meget bør jeg læse om dagen/ugen for at kunne tale basal fransk?  Har i nogle gode hjemmesider? Hvad skal fokus være på for at forbedre de mundtlige færdigheder?

Håber i har nogle gode bud.

VH


Brugbart svar (0)

Svar #1
27. december 2014 af Matematikøkonomen (Slettet)

Se f.eks. https://www.studieportalen.dk/forums/thread.aspx?id=1556737

Men tag dig ikke af dem, der ikke forstår, hvordan man lærer et sprog. 


Brugbart svar (0)

Svar #2
05. januar 2015 af Misssåklog (Slettet)

Se nogle franske film ( du må dog gerne se den med danske undertekster, men på den måde vænner du dig til at høre sproget.) eller læs nogle tynde fransk bøger. Eller spørg din lærer, om du må få ekstra opgaver, ja, måske er det kedeligt, men det betaler sig;)
Ellers så bare følg godt med i timerne.

Brugbart svar (1)

Svar #3
06. januar 2015 af french doctor

Hej

At se franske film får du ikke så meget ud af - set i forhold til den tid, du bruger på det.

For du vil jo gerne selv tale fransk.

Du kan med fordel på biblioteket låne nogle fransk-systemer på et lavere niveau, som du tæsker igennem:

Fx "Allez-Hop" nr. 7, 8 og 9. Samt "Franskbogen" og "Début".

Det er bøger med cd til - hør teksterne igen og igen, lav opgaverne og læs teksterne op, så du øver en god udtale.

At de er på et lavere niveau, giver selvtillid og du får skabt et godt og sikkert fundament.

Begynd at tale fransk med dig selv - eller træn med en kammerat. 

Tal om billeder, så I bliver gode til at beskrive, hvad I ser.

Tal om tekster, så I kan sige noget om handling, personer, genre etc.

Alt sammen noget, der er relevant i forhold til eksamen.

Læg især mærke til, hvad du ikke kan sige.

Hvor går du i stå og mangler ord? Sæt så ind på at få lukket hullerne.

Mit sidste, og bedste, råd, er dette: Tag samtidig med ovenstående timer hos en privat underviser.

Det giver rigtigt meget at blive undervist 1 til 1.

Bon courage et bonne continuation !

Sincèrement

Thomas

- - -

Sincèrement Thomas


Skriv et svar til: Hvordan bliver jeg god til fransk?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.