Dansk
Kan man sige følgende sætning
"Under uddannelsen kommer man igennem 3 uddannelser, der i alt varer 7 år - og bliver benævnt kronologisk - Finansuddannelsen, ...
Det er primæt vedrørende det røde område, om man kan lave den inskudssætning på den måde. Den fortæller, at jeg nævner dem i kronologisk (man kommer igennem dem, i den rækkefølge de bliver fortalt) rækkefølge (jeg håber der er nogle, som forstår hvad jeg mener)
Svar #1
07. januar 2015 af Therk
"Under uddannelsen kommer man igennem 3 uddannelser, der i alt varer 7 år. Uddannelserne er i kronologisk rækkefølge: Finansuddannelsen, [...]"
eller
"Under uddannelsen kommer man igennem 3 uddannelser, der i alt varer 7 år - i kronologisk rækkefølge: Finansuddannelsen, [...]"
Jeg ville dog vælge førstnævnte.
Svar #2
07. januar 2015 af UG124 (Slettet)
Det ser meget mere rigtigt ud. Tusind tak for det.
Men giver det mening, at skrive "...er i kronologisk rækkefølge." er det, det rigtige ord at bruge ?
Svar #3
07. januar 2015 af Stygotius (Slettet)
Hvorfor ikke bare være naturlig og undgå klodsede gentagelser og skrive: "Uddannelsen består af tre dele, -først finansuddannelsen (ikke Finansuddannelsen) , så............. og til sidst.........." ???
Svar #4
Hej jens.
Det kan jeg også godt skrive, men er det ikke bedre at skrive det i #1 ?
Svar #6
Hej igen jens.
Men jeg vil nok ikke skrive det med bindestregen så.
Svar #8
Hvorfor ikke bare være naturlig og undgå klodsede gentagelser og skrive: "Uddannelsen består af tre dele, -først finansuddannelsen (ikke Finansuddannelsen) , så............. og til sidst.........." ???
Den jeg har markeret med grønt.
Det er nok bedre i #1, fordi der bliver der benyttet kolon.
Svar #9
07. januar 2015 af exatb
Uddannelsen, der samlet set varer 7 år, består af 3 dele som gennemgås i nævnte rækkefølge: finansuddannelsen, xxx, og yyy.
Svar #10
ad #8
Hvad mener du med "#1" ??
Man kan bruge kolon eller komma eller tankestreg (ikke "bindestreg"). De er lige gode.
Forslaget i #9 er klodset. Der er ingen der har talt om at gennemgå noget.
Svar #11
07. januar 2015 af exatb
Uddannelsen, der samlet set varer 7 år, består af undervisning i 3 delforløb. Det er i nævnte rækkefølge: finansuddannelsen, xxx, og yyy.
Svar #12
"i nævnte rækkefølge" ??
Der er da ingen der har nævnt nogen rækkefølge.
Svar #15
08. januar 2015 af Ganymedes
Bare for lige at afbryde, så staves tal under 10 med bogstaver, mens de fra 10 og op efter skrives med tal.
Svar #18
08. januar 2015 af Stygotius (Slettet)
Der er ingen regler for hvordan man skriver tal, -kun anvisninger og anbefalinger.
Svar #19
08. januar 2015 af Stygotius (Slettet)
ad #17
Jeg ved jo ikke hvilken sætning der hentydes til i #16.
Svar #20
08. januar 2015 af UG124 (Slettet)
Hej Stygotius.
Jeg har valgt at bruge sætningen fremhævet i #3, da jeg stoler på dig og føler mig sikker ved det.
Tusind tak for hjælpen.