Matematik

Løsning af en Differentialligning

11. januar 2015 af napzter (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej igen, som man kan se på min forrige post (for 30 min siden) har jeg meget svært ved differentiering, og prøver stadigvæk at lære det. Men sjovt nok, skal jeg nu beskrive konkret hvad der sker i hvert enkelt trin når man differentiere. Jeg skal simpeltvis bare skrive en lille kommentar til hver eneste gren-udregning af udregningen, og derefter bestemme samtlige løsninger til differentialligningen, om lyder sådan:

y'(t)+3y(t) = cos(2t)

Opgaven er vedhæftet.

Jeg håber nogle vil hjælpe mig, Peace.

Vedhæftet fil: Untitled.png

Brugbart svar (0)

Svar #1
11. januar 2015 af Andersen11 (Slettet)

Her er der ikke tale om at differentiere, men om at løse en differentialligning. Differentialligningen er en inhomogen lineær differentialligning af 1. orden. Den kan løses ved at indsætte i den færdige løsningsformel (panserformlen). Her benyttes imidlertid en anden fremgangsmåde. Man bestemmer den fuldstændige løsning til den homogene ligning, og man bestemmer en partikulærløsning til den inhomogene ligning. Den fuldstændige løsning til den inhomogene ligning findes så som summen af de to løsninger.

Skriv et svar til: Løsning af en Differentialligning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.