Matematik
Diagonaler?
Er der nogen der kan fortælle mig, hvordan man regner ud, hvor mange diagonaler der er i de div. kanter? Altså jeg mangler en 12-k - 20-k og en n-k, jeg bare ikke ved, hvordan man skal regne ud.
Evt. også en lille forklaring på, hvordan man laver de der formler med algebra, for har ikke helt forstået det der bogstavsregning.
På forhånd tak for hjælpen :-)
Svar #1
13. januar 2015 af PeterValberg
Antallet af diagonaler i en n-kant kan bestemmes som:

hvor n er antallet af kanter
(det må dog ikke være en konkav polygon)
Svar #3
13. januar 2015 af miaes95 (Slettet)
Jeg forstår godt at n er et ukendt antal, men hvordan laver man den på en regnemaskine? Eller hvis det kun kan laves på papir. Du kunne vel ikke komme med et eks på et regnestykke?
P:S Hvad er en konkav polygon?
Svar #4
13. januar 2015 af Soeffi
#3Jeg forstår godt at n er et ukendt antal, men hvordan laver man den på en regnemaskine? Eller hvis det kun kan laves på papir. Du kunne vel ikke komme med et eks på et regnestykke?
P:S Hvad er en konkav polygon?
Udledningen af formlen: der er n kanter og hjørner. Hvert hjørne kan forbindes med n-3 hjørner (alle hjørner minus sig selv og sine to naboer). Dette er n(n-3) forbindelser. En forbindelse fra hjørne A til hjørne B og en forbindelse fra B til A er samme diagonal, dermed er antal diagonaler = n(n-3)/2.
Konkav betyder buler indad.
Skriv et svar til: Diagonaler?
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.