Fysik

Hvordan beregner man det?FYSIKHJÆLP

14. januar 2015 af Dian123 - Niveau: B-niveau

Hej, jeg har vedlægt billede af min opgave og det haster lidt..

Jeg skal vel bruge formlen I= Io* ½ x/x½

ud fra opgaven ved jeg at x½ = 3,5 cm og x= 1,2 cm men nu er jeg lidt i tvivl.. hvad er det helt præcis jeg skal finde, er det I? Og hvad er I0? jeg kan ikke helt finde rundt i de informationer man får i opgaven.. det registrer 120/s uden de 1,2 cm og herfra går jeg så i stå

Vedhæftet fil: billede.png

Brugbart svar (0)

Svar #1
14. januar 2015 af GalVidenskabsmand (Slettet)

I0 er strålingsintensiteten uden nogen plade imellem. Dvs. de 120 tællinger per sekund. Det er I du skal finde.

Svar #2
14. januar 2015 af Dian123

Nåå okay... Hvad skal jeg så bruge oplysningen 0,662 MeV ?

Brugbart svar (0)

Svar #3

Det skal du ikke bruge til noget.

Brugbart svar (0)

Svar #4
14. januar 2015 af hesch (Slettet)

De 0,662MeV er i opgaven benyttet til at udregne halveringstykkelsen på 3,5cm.

I et røntgenapparat styres strålingshårdheden vha. spænding, og intensiteten styres vha. strøm.

( blot som info ).

Svar #5

Aha ... okay tror jeg er med nu. 120 tællinger pr sekund har vel ikke en enhed, da det blot er tællinger, og enheden for x og x½ går derfor ud med hinanden, ikke sandt?

Lyder det så meget fornuftigt at jeg får I / tælletal pr. sekund til at være 94,62? Det passer i hvert fald med at det er lavere med aluminiumsplade end uden ..:)

Brugbart svar (0)

Svar #6

"tællinger pr sekund" er en enhed.

Jeg får også 94,62. Det skal rigtignok være mindre end 120, men stadig større en 60 (intensiteten, når pladen har tykkelsen 3,5 cm)

Svar #7

Okay tak! :)

Skriv et svar til: Hvordan beregner man det?FYSIKHJÆLP

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.