Fysik
acceleration
Jeg skal finde tiden, det tager for en bil at nå 100 km/h altså 27,77 m/s. Jeg har ingen acceleration eller strækning, men jeg har et skema, der fortæller, at når bilen har nået 10 m/s er der gået 1,36 s, når bilen har nået hastigheden 20 m/s er der gået 3,28 s, og når den har nået 30 m/s er der gået 6,29 s
Nogen der kan hjælpe med den nemmeste måde at regne dette ud? Jeg kan ikke bruge et ca-tal til noget.
På forhånd mange tak.
Svar #1
30. januar 2015 af Andersen11 (Slettet)
Man kan lave regression på de 4 datapunkter og bestemme en model af formen
v(t) = a·t2 + b·t + c
(eventuelt kan c forceres til 0), og man kan så løse ligningen
v(t) = 27,778
Svar #3
30. januar 2015 af Andersen11 (Slettet)
Det eneste du har er nogle datapunkter. Hvis man vil vide, hvad der sker mellem datapunkterne, er man nødt til at antage, at der er en pæn sammenhæng, som kan beskrives ved en simpel model, og man kan så benytte modellen til at interpolere mellem datapunkterne.
Svar #4
31. januar 2015 af SuneChr
# 0
Er du sikker på, at dine korresponderende værdier for tid og hastighed er korrekte?
Det lyder, for mig, lidt James Bond fiktivt, at en bil på 6,29 sek kan accelereres op til 108 km/t.
Som det ovenfor er foreslået, vil et andengradspolynomium være en god regressionsmodel for hastigheden som funktion af tiden, men da vil accelerationen så være aftagende og ikke konstant i intervallet.
Svar #5
31. januar 2015 af SuneChr
Denne tråd må vist være velkommen:
https://www.studieportalen.dk/forums/Thread.aspx?id=927226
Svar #6
31. januar 2015 af mbn89 (Slettet)
SuneChr det er de tal, der står i skemaet. Jeg har også flere værdier, når den har nået 40 m/s er der gået 10,93 s og når den har nået 50 m/s er der gået 17,30 s. Jeg har prøvet at lave en graf i et punktdiagram i excel, men kan ikke få den til at lave en eksponentiel graf med tendenslinje og R-kvadreret værdi?
Svar #8
31. januar 2015 af mbn89 (Slettet)
Den side gør mig ikke så meget klogere, for jeg har desværre hverken en TI89 eller et matematikprogram, så må nøjes med excel. Slet ingen der har en god ide til, hvordan jeg laver den graf i excel?
Svar #9
31. januar 2015 af Andersen11 (Slettet)
Tast tallene ind i to søjler, marker tallene i søjlerne og indsæt en graf.
Svar #10
04. februar 2015 af mbn89 (Slettet)
Ja Andersen, jeg er ikke komplet debil.
jeg endte med at lave en graf i hånden
Svar #11
04. februar 2015 af Andersen11 (Slettet)
I #9 forklarede jeg, hvorledes man laver grafen i Excel.
Skriv et svar til: acceleration
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.