Matematik
Sindssyg isoleringsproces, hjælp med at forkorte!
Hej.
Jeg har gang i noget lidt hardcore isolering (synes jeg selv), og jeg er nu endt op med et resultat, der mildest tal er en smule uoverskueligt. Jeg har ikke noget facit, så det ville betyde rigtig meget, hvis nogen kunne bekræfte, at jeg ikke har lavet fejl undervejs.
Jeg er ikke klar over, om det på nogen måde kan forkortes, men hvis det kan, så please hjælp! o:
Det er to ligninger med to ubekendte, hvor jeg har isoleret a og b:

Haha. Hjælp?
Svar #4
01. februar 2015 af Andersen11 (Slettet)
Man har de to ligninger
I y1 = a · bx1
II: y2 = a · bx2 .
Divider ligning I med ligning II :
y1 / y2 = bx1-x2
Isoler b:
b = (y1/y2)1/(x1-x2)
og benyt så en af de to oprindelige ligninger til at isolere a:
a = y1 / bx1 .
Man finder at
f(x) = y1 · (y2/y1)(x-x1)/(x2-x1)
Svar #5
01. februar 2015 af EnStuderende
#3 Helt i orden
#4 Hmm, god idé med at opløfte i 1/... i stedet for at tage en eller anden langt ude rod.
Men kan man godt bare løse 2 ligninger med 2 ubekendte ved at dividere dem med hinanden i stedet for? Det er da ret behjælpeligt i dette tilfælde. Der står ikke noget om det i vores bog - er det muligt, at du kan angive en kilde, hvor der står noget om det, eventuelt et bevis? Selvom jeg godt til en vis grad kan se, det giver mening. Men det er nemlig noget, jeg skal kunne forsvare til eksamen, hvis det er.
Ellers mange tak for hjælpen - det var da en meget nemmere måde at gøre tingene på!
Svar #6
01. februar 2015 af Andersen11 (Slettet)
Hvorledes man løser ligningssystemet, afhænger af ligningssystemets natur. Her er der ikke tale om et lineært system med to ubekendte. Man bør umidelbart kunne se, at a forkortes væk, når man dividerer den ene ligning med den anden. Man må formode, at det er gennemgået i dit pensum.
Hvis man tager log() på hver side af de to ligninger får man et lineært system
I: log(y1) = log(a) + x1·log(b)
II: log(y2) = log(a) + x2·log(b)
i de to ubekendte log(a) og log(b) , som man så kan løse på sædvanlig vis for lineære ligningssystemer.
Trækker man ligning II fra ligning I får man
log(b) = (log(y1) - log(y2)) / (x1 - x2) = (log(y2) - log(y1)) / (x2 - x1)
der jo blot er den logaritmiske form for udtrykket for b i #4.
Skriv et svar til: Sindssyg isoleringsproces, hjælp med at forkorte!
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.