Debat

Droppe ud af videregående uddannelse (universitetet)

01. februar 2015 af lunalin (Slettet)

Hej, jeg er desværre nødsaget til at droppe ud af den uddannelse, jeg startede på i september. 

Dog har jeg ikke råd til, at betale min SU tilbage. 

Jeg har derfor tænkt mig, at bliver der her i februar, men også at droppe ud i denne måned. 

Er det noget med, at hvis jeg venter med at droppe ud efter en bestemt dato, at jeg så kan beholde min su i denne måned? Det ville være ærgerligt at gå her i februar hvis jeg så skal betale tilbage.

Har hørt det er hvis man gør det efter d. 15. i måneden, at man kan få lov til at beholde SUen men ved ikke om det er rigtigt eller om det også gælder på universitetet?


Brugbart svar (0)

Svar #1
03. februar 2015 af Therk

Hvor har du det fra, at du skal tilbagebetale din SU?


Brugbart svar (1)

Svar #2
03. februar 2015 af Velella (Slettet)

SU skal ikke betales tilbage, det er en ydelse som du får hver måned, hvor du går på uddannelse. Du kan max få 7 år af SU.


Svar #3
03. februar 2015 af lunalin (Slettet)

altså jeg mener ikke betale hele SUen tilbage for den tid jeg har gået der, men for februar måned!


Brugbart svar (0)

Svar #4
03. februar 2015 af Therk

Ja - og mit spørgsmål fra #1 vedbliver: Hvor har du det fra, at du skal tilbagebetale din SU? Medmindre du har taget et SU-lån skal du ikke tilbagebetale noget - hvis det er blevet ændret primo 2015 og du ved andet end jeg gør, så må du da gerne fortælle hvor du har læst det!


Svar #5
03. februar 2015 af lunalin (Slettet)

Har søgt lidt rundt på nettet får det er cirka 50/50 med om folk har skullet betale tilbage :)
men det står ikke et bestemt sted.

Da jeg gik på en ungdomsuddannelsen gjaldt det med inden og efter d. 20. i måneden


Svar #6
03. februar 2015 af lunalin (Slettet)

men altså, ellers kunne folk jo bare melde sig ud d. 2. i måneden - det tror jeg ikke man  kan og så beholde sin SU for den måned.


Brugbart svar (0)

Svar #7
03. februar 2015 af Therk

#5

Har søgt lidt rundt på nettet får det er cirka 50/50 med om folk har skullet betale tilbage :) [...]

Det kan du jo ikke bruge til noget. Benyt i stedet de officielle hjemmesider, som vedrører det relevante - eksempelvis er SU.dk et fornuftigt sted at kigge, når du har spørgsmål om netop SU. Nu har du så fået mig til at kigge for dig og jeg fandt en væsentligt relevant side:

Har du på et tidspunkt fået udbetalt SU, du ikke var berettiget til, skal du betale SU tilbage (du får et 'AF-krav').

AF-krav - hvornår

Du kan risikere at få udbetalt for meget SU, når du:

\bullet afslutter eller afbryder en uddannelse
\bullet [...]

http://www.su.dk/SU/betingelser/formegetSU/Sider/default.aspx

Det er under dit ansvar at du får afmeldt SU, når du afbryder en uddannelse:

Det er dit eget ansvar at:

\bullet [...]
\bullet oplyse hvis der sker ændringer i dine SU-forhold - du har oplysningspligt  
\bullet [...]
\bullet give besked hvis du stopper eller skifter uddannelse – du giver besked til en SU-medarbejder på dit (tidligere) uddannelsessted. Husk, at du altid skal søge SU og eventuelt SU-lån i minSU på ny, hvis du skifter uddannelse og/eller uddannelsessted, eller hvis du forlænger din uddannelse - uanset om det er så samme eller et nyt uddannelsessted. 
\bullet [...]

http://www.su.dk/DitAnsvar/Sider/default.aspx

Hvis du overholder de ovenstående vil du ikke blive få et AF-krav og vil derfor ikke skulle af med modtagen SU.

\rule{8cm}{0.4pt} 

#6

men altså, ellers kunne folk jo bare melde sig ud d. 2. i måneden - det tror jeg ikke man  kan og så beholde sin SU for den måned.

 Det kan du da sagtens, men vær opmærksom på at sådan spekulering i SU-snyd er strafbart:

[...] Som modtager af støtte fra det offentlige, er du underlagt strafansvar, når du giver dine oplysninger til os. [...]
http://www.su.dk/SU/Sider/SUsnyd.aspx


Skriv et svar til: Droppe ud af videregående uddannelse (universitetet)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.