Matematik
Skæringspunkt mellem to parameterfremstilling
Hej
Hvordan kan man beregne skæringspunktet, når man har to parameterfremstillinger?
Jeg har startet med at beregne determinanten for at se om de to linjer er parallelle, men det er de ikke, så de må skære hinanden i et punkt. Men hvordan bestemmer jeg koordinatsættet til skæringspunktet ud over at bruge solve?
På forhånd tak!
Svar #1
02. februar 2015 af Andersen11 (Slettet)
Benyt to forskellige parametervariable for de to liniers parameterfremstillinger
[x1(s) , y1(s) , z1(s)] og [x2(t) , y2(t) , z2(t)]
og løs så ligningssystemet
x1(s) = x2(t)
y1(s) = y2(t)
z1(s) = z2(t)
Alle tre ligninger skal være opfyldt for skæring. Man finder så parameterværdierne for skæringspunktet i de to parameterfremstillinger.
Svar #2
02. februar 2015 af nejvelda
Er det ikke det man kalder for vektor i tre dimensioner, min er vidst kun i to dimensioner. Er der evt. en anden metode? :D Det med ligningssystem ka jeg næsten aldrig finde ud af.
Svar #3
Hvis det er i 2 dimensioner, kan du se bort fra z-komponenterne. Så har man et lineært ligningssystem med 2 ligninger i de to ubekendte s og t. I 2 dimensioner kan man i stedet bestemme liniernes ligninger på formen y = ax + b og så finde skæringspunktet ved at sætte de to højresider lig med hinanden.
Svar #5
Der er mange eksempler her i matematikforumet. Der må også være eksempler i din bog. Hvis de to linier har ligningerne
y = a1x + b1
y = a2x + b2
skal man løse ligningen
a1x + b1 = a2x + b2
der netop har én løsning, hvis a1 ≠ a2 .
Svar #6
02. februar 2015 af nejvelda
I min bog er der et eksempel men de bruger kun ligningssystemet, hvor de er parallelle, så de finder ikke skæringspunktet. ellers er de andre eksempler hvor det ikke er to parameterfremstillinger.
a1 og a1 osv. svarer de til retningsvektor r1 og r2 eller skal det regnes om til normalvektor?
Svar #7
I #3 foreslog jeg, at man bestemte ligningerne for de to linier og kørte så videre med det i #5.
Skriv et svar til: Skæringspunkt mellem to parameterfremstilling
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.