Fysik
Beregne hår HASTER!
jeg har ved laser beregnet tykkelsen af hår. Jeg skal nu finde antal hår på hovedet... der står at jeg først skal udregne arealet af 1 hår og areal af alt hårets omkreds (jeg har nemlig også fundet omkreds af alt håret)
jeg kan bare ikke se sammenhængden i det? Og jeg ved derfor ikke hvordan jeg finder antal hår på hovede med disse oplysninger
Svar #1
10. februar 2015 af Andersen11 (Slettet)
Hvad mener du med areal af alt hårets omkreds?
Du skal vel finde tværsnitsarealet af 1 hår og sammenligne det med arealet af hovedbunden, hvor der gror hår.
Svar #2
10. februar 2015 af Dian123
Altså hvis alt håret på hovedet er samlet så har jeg beregnet omkredsen af dette. Derudover har jeg tykkelsen af håret. Hvordan kan jeg så finde ud af hvor meget hår der er på hovedet?
Svar #3
Mener du omkredsen af det område på hovedet, der er dækket af hår?
Eller mener du omkredsen af alt håret samlet i en hestehale?
Hvis det er det sidste, beregner man arealet af hestehalens tværsnit og dividerer med arealet af 1 hår, eventuelt korrigeret for spildet ved tætteste cirkelpakning.
Svar #5
Hvis Ohest er omkredsen af hestehalen, finder man hestehalens areal
Ahest = π·(Ohest/(2π))2 = (π/4)·Ohest2
Hvis vi korrigerer for tætteste cirkelpakning er tværsninttet af håret da Ahest·π/√12 , og benytter vi arealet Ahår af 1 hår, finder vi antallet af hovedhår i hestehalen til
nhår = (π2/(8·√3))·Ohest2/Ahår = (π/(2·√3))·(Ohest/thår)2
hvor thår er tykkelsen af et hår.
Svar #6
10. februar 2015 af Dian123
Jeg forstod ikke helt Ahest * pi* kvadratrod 12... Kan du skrive det lidt mere pædagogisk?
Svar #7
Ved tætteste cirkelpakning af et stort areal med cirkler med samme areal, vil brøkdelen π/√12 af hele arealet blive dækket af cirklerne. Derfor vil brøkdelen π/√12 af hele hestehalens areal være dækket af de enkelte hår.
Svar #8
Udtrykkene i #5 blev ikke skrevet helt korrekt. Man har i stedet
Ahest = π·(Ohest/(2π))2 = (1/(4π))·Ohest2
og
nhår = (1/(8·√3))·Ohest2/Ahår = (1/(2π·√3))·(Ohest/thår)2 = (π/(2·√3))·(Ohest/Ohår)2 ,
hvor Ohår er omkredsen af 1 enkelt hår.
Skriv et svar til: Beregne hår HASTER!
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.