Fysik

Lynafledning - et par spørgsmål om lyn og vand

20. februar 2015 af Bookeater - Niveau: 8. klasse

Hej

Jeg håber der er nogle "nørder" - eller i hvert fald mennesker på et højere niveau end mig - som kan hjælpe mig

Jeg har science i skolen, og skal være med i konkurrencen "Min vildeste idé" - en del af Unge Forskere. Emnet er "vejen til fremtiden". 

Så til mit spørgsmål:

Hvis man har en helt masse energi, og man fører det ned i noget vand, vil det så være muligt at skille dette ad? Energien - som skal komme fra et lyn - vil være op til 30.000 grader varmt, så det kræver jo selvfølgelig noget afkøling. Strømstyrken i et lyn er jo meget stor, men vi ldet på nogen måde være muligt at "opbevare" denne strøm, så man kan bruge den - når nu man har så meget af det? 

Jeg tænker, at man kan få energien ned i vandet via en lynafleder - disse findes nemlig specielt til at føre ned i vand.

Håber ikke det er alt for forvirrende

Brugbart svar (0)

Svar #1
20. februar 2015 af hesch (Slettet)

#0:  Jo, der findes mange måder at opbevare energien fra et lyn.  Lynet har en meget stor effekt, men tiden lynet varer er ganske kort. Måske du fornemmer, at et lyn varer 0,5 sek., men det snyder, for et lyn består af en række strømpulser (lysblink), som øjet opfatter som en sammenhængende lyspuls, men den effektive lyntid andrager måske 20 ms.

Man har skam regnet på værdien (elprisen) af et typisk lyn. Den andrager omkring 2 kr.  Så hvis du etablerer en lynfanger, går der rigtig mange år førend investeringen har tjent sig ind.

Skriv et svar til: Lynafledning - et par spørgsmål om lyn og vand

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.