Matematik

Hypergeometrisk fordeling

13. marts 2015 af shakin-pede (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej, 

Kan i hjælpe mig med en opgave der driller mig:

Blandt 400 mennesker er der 20 der ryger. Vi tager nu 25 mennesker af de 400 mennekser ud, hvoraf 2 ryger.

Hvad er sandsynligheden for at mere end 5 procent af de 25 ryger. Jeg ved jeg skal bruge den hypergeometriske fordeling, men jeg ved ikke hvordan jeg kommer frem til svaret

PLEASE hjælp mig :)

Brugbart svar (0)

Svar #1
13. marts 2015 af Andersen11 (Slettet)

Hvis du allerede ved, at 2 ud af de 25 ryger, hvad er der så at beregne?

Svar #2
13. marts 2015 af shakin-pede (Slettet)

Blandt 400 mennesker der blev spurgt for 2 år siden, er der 20 der ryger. Der er nu foretaget en undersøgelse, og blandt de 25 spurgte svarede 2, at de ryger. Antag nu at de 25 studerende kan opfattes som værende simpelt tilfældigt udvalgt blandt de 400 mennesker. Vil du så vurdere, at tilslutningen er større end 5 %. Begrund svaret.

Det her spørgsmålet helt præcist :)

Brugbart svar (0)

Svar #3
13. marts 2015 af Soeffi

...Jeg ved jeg skal bruge den hypergeometriske fordeling, men jeg ved ikke hvordan jeg kommer frem til svaret

Er du sikker på, at du skal bruge den hypergeometriske fordeling? Kan der ikke være tale om en test i normalfordelingen?

Svar #4
13. marts 2015 af shakin-pede (Slettet)

Har selv prøvede med en t-test, men hørte min lærer om det var den der skulle bruges, og der sagde han at man kunne overveje at bruge den hypergeometriske, og det er så det er jeg er gået i stå, da jeg ikke ved hvordan det skal regnes ud :/

Brugbart svar (0)

Svar #5
14. marts 2015 af Soeffi

Har selv prøvede med en t-test, men hørte min lærer om det var den der skulle bruges, og der sagde han at man kunne overveje at bruge den hypergeometriske, og det er så det er jeg er gået i stå, da jeg ikke ved hvordan det skal regnes ud :/

Altså, den hypergeometriske test?

Brugbart svar (0)

Svar #6
14. marts 2015 af peter lind

Antal af rygere ved udtagelsen af 25 tilfældige er hypergeometrisk fordelt med parametrene 4,  25 og 35

Brugbart svar (1)

Svar #7
15. marts 2015 af Soeffi

Jeg har opstillet et diagram for de mest sandsynlige udfald. Det forventede antal i stikprøven er 5% af 25 = 1,25. Der bliver kun bedt om en vurdering, ikke en test. Min vurdering er tilslutningen er større end 5%, fordi en større del af sandsynlighedsmassen ligger under 2 end over.

Vedhæftet fil:hypergeometrisk.png

Svar #8
15. marts 2015 af shakin-pede (Slettet)

Lige det jeg skulle bruge, tusind tak!

Brugbart svar (0)

Svar #9
15. marts 2015 af peter lind

#6 Jeg har desværre sovet i det da jeg skrev det. Parametrene skal være 4, 25 og 425

Brugbart svar (0)

Svar #10
15. marts 2015 af Soeffi

.. tilslutningen er større end 5%, fordi en større del af sandsynlighedsmassen ligger under 2 end over.

Der skulle nok stå: "...under 1,25 end over, og det passer ikke med, at man får et resultat på 2, som er over det forventede".

Skriv et svar til: Hypergeometrisk fordeling

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.