Fysik

Intensitet det samme som antallet af partikler :)?

17. marts 2015 af chiqqa (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej allesammen

Jeg har målt tælletallet ved hjælp af en tæller for gamma stråling. Hvad er det præcist som tælleren opfanger. Jeg husker, at min lærer skrev I for intensitet i skemaet, men snakkede samtidig også om antallet af partikler, der passerer gennem det enkelte materiale.

Jeg ved godt, at intensiteten er styrken, men hvis jeg har et tælletal på 1800, kan jeg så godt betragte det som antal gamma partikler eksempelvis :)?

Brugbart svar (0)

Svar #1
17. marts 2015 af Jerslev (Slettet)

#0: Kort svar: Ja, det kan du godt.

Langt svar: Nej, det kan du ikke. Din kilde udsender gammapartikler i alle mulige retninger, og du måler kun i én bestemt retning. MEN, da der ikke er noget grundlag for, at en retning er foretrukket i forhold til andre, er din måling i én retning repræsentativt for alle retninger. Reelt set bør du jo omgive hele din kilde med GM-tællere for dermed at opnå en bedre måling af antallet af udsendte fotoner.

DOG skal du huske, at det slet ikke er alle de fotoner, der rammer dit GM-rør, som reelt set giver udslag på tælleren. Nogle af fotonerne fortsætter lige igennem og er rimelig ligeglade. 

Skriv et svar til: Intensitet det samme som antallet af partikler :)?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.