Fysik

Find transformerens sekundærspænding

18. marts 2015 af Redub (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Jeg har denne opgave, hvor jeg skal finde en transformers sekundærspænding, men jeg får et helt forkert resultat. Jeg kan ikke helt se hvor fejlen ligger, er der en som kan hjælpe mig? R_1 og X_1 har jeg fra en tidliger opgave.

Brugbart svar (1)

Svar #1
18. marts 2015 af hesch (Slettet)

#0:  Ikke forståeligt: 

Hvad er R1 , X1 og Z1 ( og flere notationer ) ?

Du har at  cos(φ) = 0,8 , hvilket så skulle være lig med cos(74,91) ? ?  Hvor har du det fra ?

Du starter midt i en opgave ved spørgsmål c).  Det er lidt svært at følge med her.    :)

Svar #2
18. marts 2015 af Redub (Slettet)

Opgave a og b kommer lige med også :)

Brugbart svar (1)

Svar #3
18. marts 2015 af hesch (Slettet)

#2:  Du bliver nødt til at skære det ud i pap:  Jeg går allerede i baglås, når jeg læser:

I1,1/1 = . . . . .    Hvad er det for en strøm ?

Du regner med alle disse  √3'er:   Regn i hovedværdier (yderværdier), så er du af med dem og skal ikke regne med effekt pr. fase osv.

Man har sådanne ækvivalentdiagrammer for en transformer.  Tegn et sådant og påfør strømme, impdanser og spændinger herpå. Så er det til at følge med.

Dine notationer stammer måske fra din lærebog, men tænk på at jeg givetvis ikke har haft den samme som du, for min var nærmest skrevet med gotisk skrift     :)

Brugbart svar (1)

Svar #4
19. marts 2015 af hesch (Slettet)

Ad #3:  Der står lidt her om ækvivalentdiagrammer  ( fra side 11 ):

http://www.ece.msstate.edu/~donohoe/ece3614single_phase_transformers.pdf

Svar #5
20. marts 2015 af Redub (Slettet)

1000 tak for hjælpen, så fik jeg den til at gå op :D

Skriv et svar til: Find transformerens sekundærspænding

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.