Matematik

Vis, at funktionen er kontinuert

15. april 2015 af Albas1 - Niveau: A-niveau

Nogen der kan hjælpe med den vedhæftede opgave?

Jeg ved at man i b) skal integrere funktionen (A=∫ba f(x)?x) for at finde arealet, men hvordan finder man den anden grænse (b)?

På forhånd, tak.

Vedhæftet fil: x.JPG

Brugbart svar (1)

Svar #1
15. april 2015 af hstreg (Slettet)

Der er umilbart to oplagte måder at vise kontinuitet for f i x=8.

metode 1:
Du kan direkte bruge definitionen af kontinuitet i et punkt.
\forall\epsilon>0,\hspace{3pt}\exists\delta>0,\hspace{3pt}\forall x\in[0,16]:\vert x-8\vert<\delta\Rightarrow\vert f(x)-f(8)\vert<\epsilon ,

metode 2:
Du kan vise at f er differentiable i punktet x=0, hvorfor der nødvendigvis gælder at
f også er kontinueret i samme punkt.

Brugbart svar (1)

Svar #2
15. april 2015 af Therk

Tillad mig at påminde om at niveauet er sat til A-niveau, og på det niveau har de højst sandsynligt ikke lært om eksistenskvantorerne endnu. Ikke at der er noget forkert i #1.

Svar #3
15. april 2015 af Albas1

Hvordan viser man, at f er differentiabel i punktet x=0? 

Brugbart svar (0)

Svar #4

Jeg inkluderet også blot metoden for "fuldstændighedens" (af mangel på et bedre ord) skyld.
Jeg vil også varmt andbefalde at gå igennem metode nr. 2. I det jeg ikke selv husker at have nogen bedre sætning til rådighed i gymnasiet, der viser kontinuitet af en funktion. Idet begrebet 'kontinuitet' ikke var ordentligt veldefineret i den matematik bog jeg anvendte.

Brugbart svar (1)

Svar #5

Hvordan viser man, at f er differentiabel i punktet x=0? 

Hov, undskyld. Det skulle være punktet x=8, da det er dette punkt der spørges indtil i opgaven.

Du gør det ved at finde differentialkvotienten til funktion i punktet x=0, ved først at nærme dig fra højre og derefter fra venstre.. Hvis disse to værdier (den højre hhv. den venstre) er identiske, kan du slutte at funktionen er differentiabel i punktet x=0 og at dens differentialkvotient har den funde værdi.

Svar #6
15. april 2015 af Albas1

Mange tak! :) Så mangler jeg bare de sidste to opgaver.

Brugbart svar (0)

Svar #7

Kan det ikke passe, at i har bevist en sætning der siger:

For en funktion f defineret på det åbne interval (a,b), hvor a<b, gælder det at

f\text{ er differentiable i }x_{0}\in(a,b)\Longrightarrow f\text{ er kontinuert i }x_{0}\in(a,b)

Brugbart svar (0)

Svar #8
16. april 2015 af Andersen11 (Slettet)

I spm b) integreres funktionen fra 0 til 12 .

I a) skal man blot vise af f(x) beregnes til samme værdi, når x sættes lig med 8 i hvert af de to funktionsudtryk -- det der gælder for 0 ≤ x ≤ 8 , og det der gælder for 8 < x ≤ 16 . Man skal altså vise, at

6 - √(-82 + 8·8 + 9) = √(-82 + 24·8 - 119)

6 - √9                              √(-64 + 192 -119)

6 - 3                                 √9

c) Man bemærker her, at funktionsudtrykket for f(x) for 0 ≤ x ≤ 8 beskriver en del af cirklen med centrum i (4 , 6) med radius 5. Arealet af bedet på stykket 0 ≤ x ≤ 8 kan derfor beregnes som arealet af et rektangel med siderne 3 og 8, hvorfra der trækkes arealet af et cirkelafsnit for en cirkel med radius r = 5 og kordelængde k = 8. Arealet af havebedet på intervallet 0 ≤ x ≤ 8 er derfor

A([0;8]) = 3·8 - (π·52·2·sin-1(4/5)/(2π) - (1/2)·3·8) = 12,81762

Man skal derfor kun benytte funktionsudtrykket for 0 ≤ x ≤ 8 for at finde L i spm c), dvs. man skal løse ligningen

0L (6 - √(-x2 + 8·x + 9)) dx = 10

Skriv et svar til: Vis, at funktionen er kontinuert

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.