Dansk

Gode danske tekster - ideer?

17. april 2015 af LilleMig97 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej derude!
Jeg sidder og skal til at finde en tekst som jeg kan skrive om i min EE, men er helt tom for ideer, da danske tekster aldrig har været det jeg har læst mest af. 
Det skal være fra en dansk forfatter og skal helst ikke være for nemt at analysere, men dog heller ikke for besværligt. Det kan være et digt, en novelle eller en roman, bare den er spændende og har noget "kød" på sig :-)
På forhånd tak!


Brugbart svar (0)

Svar #1
17. april 2015 af Sigli (Slettet)

"Uro i forstæderne" interessant novelle... :) Vil ikke afsløre noget om den, men den kan let sættes i perspektiv i dens litterære periode.
"Det forsømte forår" er altid relevant for skolelever. 
Hvilken klasse går du i, og har du nogen speciel periode/specielt tema, du ønsker? 


Svar #2
17. april 2015 af LilleMig97 (Slettet)

Går i IB1 - svarende til 2.g. Periode/tema er ikke så vigtigt. Jeg skal bare kunne lave et fokus-spørgsmål og så besvare det :-) 


Brugbart svar (0)

Svar #3
22. april 2015 af Sigli (Slettet)

Det er altid interessant at vælge en tekst fra H.C. Andersen, fordele: enormt meget baggrundsmateriale, meget omtale, ofte korte eventyr, og så kan man både inddrage romantikken og Freuds psykoanalyse (id-ego-superego) F.eks. Pigen med svovlstikkerne eller Pigen med de røde sko ;) 
Fokus-spørgsmål kunne være noget om eventyr, noget om hans indstilling til drifter/begær, hvordan man skal leve livet i følge H.C.Andersen (religiøst, "amputere" drifter) 
 


Brugbart svar (0)

Svar #4
22. april 2015 af Sigli (Slettet)

Noget nyere, sjovere, er måske rapsangen "Proletar" hos Suspekt. Den har også godt kød på. Du kan fortælle om rap-genren og dens lyrik (rim, rytme osv.) Dit fokus kan være nyere teksters samfundssyn, samfundskritik. Også kan du også fortolke musikvideoen, der ikke mindst er genial, hvor du kommer ind på allegorien til Sisyfos. :) 


Skriv et svar til: Gode danske tekster - ideer?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.