Matematik
Muligt at aflæse periode for trigonometriske funktion i forskriften?
Godaften Studieportal!
Jeg er igang med en matematik aflevering og vil hører om det er muligt at aflæse perioden for trigonometriske funktioner, i funktions forskriften?
f.eks. så har sin(x) perioden 2pi, hvilket passer godt med enhedscirklen om at det tager 2pi for at komme tilbage til det punkt man var i før.
Jeg har med en funktion at gøre der har forskriften f(x)=3*sin(2x+0.7)+1.
Umiddelbart siger min logik mig at perioden for denne sinusfunktion er bare et enkelt pi, hvilket grafen også virker til at give mig ret i.
Er det okay i så fald at skrive at det er muligt at aflæse perioden? Eller ville i gøre det på en anden måde?
På forhånd, tak for hjælpen
Svar #1
09. maj 2015 af peter lind
Hvis der ikke direkte står i opgaven at perioden kan aflæses vil det blive betragte som en utilstrækkelig besvarelse. Hvis du har at funktionen ersin( u(x) ) + evt. konstant skal du løse ligningen Δu(x) = 2π.
I dit tilfælde skal du finde Δu = Δ(2x+0,7) = 2*Δx = 2π hvor Δx er den søgte periode
Svar #2
09. maj 2015 af ChemIdiot (Slettet)
Hej PeterΔ
Umiddelbart tak for dit svar, men har aldrig set Δu brugt? Er det bare sin?
Svar #3
Det er indmaden i sinus. Sagt på anden måde: Du skal se på hvornår indmaden i sinusfunktionen vokser med 2π
Svar #4
Okay, så i dette tilfælde er indmaden 2x+0.7. Så, nemt sagt er det solve(2x+0.7=2pi,x)? Bare mere at jeg forstår det rigtigt.
Svar #5
Det er ikke helt rigtig på grund af de 0,7. Det er ændringen i x du skal se på. Hvis du tager udgangspunkt 0 skal du løse ligningen u(x)-u(0) = 2π hvilket så i dit tilfælde giver 2*x+0,7 - (2'*0-0,7) =2x = 2π
Svar #6
Må ærligt sige det virker til at være lidt juks. Tror dog ikke jeg er den eneste i min klasse som mener det samme, så tror jeg tager det op med læren.
Det virker til jeg bare lige skal have et lille skub, så forstår jeg det. Men ikke mere i dag, ellers rigtig mange tak Peter! Håber du har en god weekend :)
Skriv et svar til: Muligt at aflæse periode for trigonometriske funktion i forskriften?
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.