Dansk

Polterabend - skiftende person

12. maj 2015 af Anonymm1 - Niveau: 10. klasse

Jeg skal snart til eksamen, og har valgt novellen "polterabend" Af jan Sonnergaard.

Jeg har læst og søgt en del, om at hvorfor forfatteren har valgt at skifte mellem "Jeg-fortæller", "3.Person" og "Alvidende fortæller" Jeg kunne ikke rigtig finde et svar.

Håber at i kan hjælpe! Det sætter jeg pris på!!! :)

Brugbart svar (0)

Svar #1
12. maj 2015 af læreridansk (Slettet)

Åh, nu har jeg den desværre ikke liggende, men noget fortæller mig at du måske burde kigge i den her retning?

3. Personalfortæller:

Hvis der er tale om en personalfortæller/personbunden fortæller, ligger synsvinklen hos en af de vigtige personer i fortællingen. Vi får vedkommendes tanker, og det er fortalt sådan, som han eller hun ser tingene. Synsvinklen er således begrænset til personen, og dermed også hovedsagelig indre, men ofte forbundet med et ydre syn på handlingen.

Jeg er i hvert fald ret sikker på at kunne huske at det aldrig bliver en alvidende fortæller - vi får ikke de andres tanker af vide, kun deres ydre handlinger.

Har jeg ikke ret? 

Svar #2
13. maj 2015 af Anonymm1

Tusind tak for hjælpen :-)

- Idahild: Tusind tak, og ja det har du faktisk ret i, da 3. personsfortælleren kun ved hvad den (vigtige), tænker og føler, men ikke hvad de andre tænker.

Svar #3
13. maj 2015 af Anonymm1

Men er er ikke kun tale om en personal fortæller. :)

I starten er det en jeg-fortæller, og derefter bilver han e 3.personsfortæller.

Brugbart svar (0)

Svar #4
13. maj 2015 af Stygotius (Slettet)

En jeg-fortæller har altid indre synsvinkel på sig selv og ydre synsvinkel på de andre  personer

Svar #5
13. maj 2015 af Anonymm1

Han er kun en jeg-fortæller starten af novellen. :) Han skifter meget hurtigt, til en 3. persons fortæller.

Brugbart svar (0)

Svar #6
13. maj 2015 af Stygotius (Slettet)

Det ændrer ikke det jeg har sagt om en jeg-fortæller..

Svar #7
13. maj 2015 af Anonymm1

I novellen "polterabend" sætter han mest fokus på den vigtigste person i novellen.

- Men tak. :-)

Skriv et svar til: Polterabend - skiftende person

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.