Fysik

Energi pr. elektron der vandrer gennem kablet fra spændingskilde

18. maj 2015 af dayhdk (Slettet) - Niveau: B-niveau

Jeg sidder med et opgavesæt og er låst fast ved E).

Når elektrisk energi skal flyttes over store afstande, benyttes ofte høje spændingsforskelle og konstant strømretning i ledningerne (”jævnstrøm”). Norge og Holland er således forbundne med et 5,8·102 km langt søkabel. Kablet er et dobbeltkabel med to ledere af kobber, hvor tværsnitsarealet af hver leder er 7,9·102 mm2. Antag, at dobbeltkablet har temperaturen 15 °C. Kobberets resistivitet er 1,55·10-8 Ω·m, og resistanstemperaturkoefficienten er 0,0043 °C-1. Resistansen i hver af de to ledere er 12 Ω. Dobbeltkablets ene ende tilsluttes en spændingskilde, således at der i denne ende er spændingsforskellen 3,2·102 kV mellem de to ledere. Spændingskilden kan levere energi med en effekt på 1,5 GW.

e) Beregn energien, spændingskilden leverer pr. elektron, der vandrer gennem kablet.

Jeg kan ikke rigtig gennemskue hvordan jeg beregner joule pr. elektron i denne opgave når der ikke er angivet tid. Er der en der kan hjælpe?

På forhånd tak :)

Brugbart svar (1)

Svar #1
18. maj 2015 af mathon

3{,}2\cdot 10^5\; V=3{,}2\cdot 10^5\; \frac{J}{C}=3{,}2\cdot 10^5\; \frac{eV}{elektron}

Svar #2
18. maj 2015 af dayhdk (Slettet)

1eV = 1,602·10-19 J

(3,2 \cdot 10^5) \cdot (1,602\cdot 10^{-19}) = 5,1 \cdot 10^{-14}

Som passer med facit. Mange tak mathon

Brugbart svar (0)

Svar #3
14. august 2015 af Soeffi

Opgave tekst.

Skriv et svar til: Energi pr. elektron der vandrer gennem kablet fra spændingskilde

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.