Matematik
Bestem skæringspunktet mellem l og m
Hej jeg har vedhæftet en opgave som jeg har lidt problemer med.
Første spørgsmål, har jeg løst a'eren rigtigt?
Andet spørgsmål, hvordan løser jeg b'eren?
Svar #1
24. maj 2015 af Toonwire
Hejsa
Du har indset at du skal bruge distanceformlen, hvilket er rigtigt nok. Men du har indsat forkerte værdier og får dermed ikke det rigtige resultat.

Hvor hhv. linjen beskrives med den generelle ligning og punktet ved:

I dette tilfælde har du linjen givet ved:

Dvs. koefficienterne (a og b) er lig hhv. 1 og -1, og ikke 0 som du har skrevet. Se på det som, hvad skal a og b være således, at du kan gå fra den generelle formel til den specifikke.
Når a = 1 står der 1x = x. Når b = -1 står der -1y = -y. Altså 
En lille ting mere; det at dividere med 0 er ikke defineret og kan dermed ikke lade sig gøre. Der er stor chance for at hvis du ender med en brøk med 0 som nævner, er det forkert.
Prøv at indsætte tallene nu
Svar #3
24. maj 2015 af Toonwire
Det får jeg det også til ;)

Hvad angår skæringspunktet mellem linjerne
og
, omskriv parameterfremstillingen som koordinatfunktioner og find parameteren ved indsættelse i linjens ligning. Se hvilke koordinater (og dermed skæringspunktet) den fundne parameter resulterer i.
Svar #4
24. maj 2015 af Manu0407 (Slettet)
Okay tusind tak!
Men jeg er stadig ikke helt sikker på jeg fårstår hvordan jeg finder skæringspunktet mellem linjerne.
Hvordan omskriver jeg parameterfremstillingen som koorinatfunktioner? :)
Svar #5
24. maj 2015 af Toonwire
Parameterfremstillingen for linjen m:

Koordiantfunktionerne findes såmænd bare ved at læse vandret gennem udtrykket, dvs:

Hvor x(t) er koordinatfunktionen for m's førstekoordinat og y(t) er koordinatfunktionen for m's andenkoordinat.
Svar #6
24. maj 2015 af Manu0407 (Slettet)
Men hvordan skal jeg indsætte i linjens ligning? Undskyld, hvis jeg virker helt blank, men har lidt svært ved at forstå det..
Svar #7
24. maj 2015 af Toonwire
Indsætter koordinatfunktionerne for
i 
Den fundne parameter der gør, at linjerne er ens i et punkt er altså 
Indsæt den tilbage i koordinatfunktionerne for m, som giver os hhv. x-koordinaten og y-koordinaten for skæringspunktet.

Så linjerne skærer hinanden i punktet (-2,0)
Prøv at plotte funktionerne og se om det passer
Skriv et svar til: Bestem skæringspunktet mellem l og m
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.