Fysik
Friktion i væsker og luftarter
Læser til eksamen og er gået i stå over et emne; Friktion i væsker og luftarter.
I mine noter(som er skrevet efter lærerens forklaringer) står der at Ffrik = K*V
men denne formel kan jeg ikke finde ngen steder eller en forklaring til den, og ved ikke om v er hastighed eller volumen.
Nogle der kan hjælpe med at forklare noget om denne formel?
Svar #2
31. maj 2015 af peter lind
v er hastigheden.
Formlen gælder kun få relativt små ændringer i hastigheden. En bedre formel er F = -k*v2, men den er væsentligt sværere at regne med, så hvor det er muligt, bruger man, den du nævner.
Svar #3
31. maj 2015 af mbn89 (Slettet)
Ok tak. k*v står under laminær strømning altså uden hvirvler i væsken, længere nede under turbulens (med hvirvler) står der at Ffrik = k*v2 og ikke -k
så er det hastigheden der er forskellen, eller hvornår ville det så hedde -k og hvornår ville det hedde k?
#1 Tegnet for viskositeten er η
Svar #4
minustegnet angiver at retningen er modsat bevægelsen. Det skal med hvis man regner med fortegn for eks. får man F= m*d2v/dt2 = -k*v2, Løsning af ligningen vil give en faldende værdi af v. Hvis man ikke havde det, vil hastigheden vokse som følge af gnidningen. Din bog regner bare med numerisk værdi af kraften
Svar #5
#4 Altså retningen af væsken/luftarten??
Jeg har bare brug for at vide, hvad de enkelte elementer i formlen står for, og hvad det mere præcist er man regner ud. Jeg har nemlig ikke noget eksempel. K er vel bare en konstant eller hvad?
Der står ved formlen at friktionskraften er proportional med hastigheden, men hvorfor skulle man have behov for en negativ værdi af det?
Det hjælper mig ikke at skrive differentialligninger, dem skal jeg nemlig ikke bruge/vise.
Svar #6
Differentialligningeen er kun et eksempel på hvorfor jeg bruger minustegnet. det angiver at kraftens retning er modsat bevægelsen. Din bog regner bare numerisk.
k er som du siger en konstant
Svar #7
og så spørger jeg: Retningen af luftarten/væsken? men hvad med den formel jeg skriver? Hvordan kan det f.eks. være, at Ffrik er proportional med både hastigheden og med kvadratet på hastigheden?
Svar #9
#8 Hvis ikke du gider at hjælpe, så lad venligst være med at skrive. Tror du jeg ville spørge, hvis jeg vidste det?
Svar #10
01. juni 2015 af peter lind
Det var ment som et kompliment til dig for at du selv har fundet frem til det. Hvad kraften er proportional med er afhængig af de fysiske omstændigheder. kraften er ikke samtidig proportional med v og v2
Skriv et svar til: Friktion i væsker og luftarter
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.