Almen studieforberedelse (AT)

AT årsprøve fremlæggelse

31. maj 2015 af Alice12 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Nogen som kan fotælle mig om hvordan AT årsprøven fungerer.

Er der derudover nogen som har nogle gode råd til hvordan jeg kan forberede mig, og hvilken rækkefølge man skal fremlægge i, således så jeg kan lave mit stikordspapir, samt hvor meget og hvad man skal have med i fremlæggelsen?
Og hvordan skal man snakke om metoderne?


Brugbart svar (0)

Svar #1
31. maj 2015 af nikoline2501 (Slettet)

Jeg synes, du skulle downloade den app, der hedder "AT plus", det har mange i min klasse gjort, og der kan man se en eksamen, en votering og så er der en masse gode råd til, hvordan man skal gribe det an. Det hjalp min gruppe rigtigt meget, da vi skulle forberede vores AT-årsprøve i sidste uge. 


Brugbart svar (0)

Svar #2
31. maj 2015 af ChemistryIsKey

Et råd jeg i hvert fald fulgte til min eksamen var, at hovedparten af det faktuelle indhold skulle skrives i synopsen, så du kan bruge meget tid på at forklare hvilke metoder du har brugt, og hvordan du har brugt dem til selve eksaminationen (vær MEGET tekstnær og giv åbenlyse og konkrete eksempler på, hvor i dine kilder du bruger en metode). Det vigtigste ved AT er, at du viser at du kan finde ud af bruge videnskabelige metoder (forklare dem), komme frem til et resultat på baggrund af dine metoder, samt at holde to forskellige metoder sammen. Sidstnævnte fandt jeg mest brugbart, idet jeg forklarede den nykritiske metode i dansk og den naturvidenskabelige metode i biologi for sig, for til sidst at forklare, hvordan de hver i sær er stærke på hver deres måde, når man bruger dem på hver deres kilder. Altså: Forklar hvorfor du netop har valgt de metoder du nu har valgt, og forklar hvordan de tilsammen kan bruges til at belyse dit emne på to forskellige måder, for tilsammen at danne et større overblik over den sag du snakker om.
Tror også det er meget vigtigt at du ikke slavisk gennemgår din synopse derinde. De har begge læst den, og hvis du kommer med noget nyt derinde (især om metodebrug), og kan snakke frit, så tæller det kun opad!

Held og lykke - Og husk: AT handler i meget højere grad om de forskellige fakulteters metode, end det gør om selve fagene du skriver i :)


Svar #3
31. maj 2015 af Alice12 (Slettet)

Mange tak for svarene :) !

Er der desuden nogen som har et eksempel på talepapir, hvor jeg kan se hvilken form for struktur det skal indeholde?


Skriv et svar til: AT årsprøve fremlæggelse

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.