Kommentarer til Studieportalen.dk

Kommentar til brug af SP

01. juni 2015 af hesch (Slettet)

Hej SP ( og brugere af SP ).

Foranlediget af denne tråd:  https://www.studieportalen.dk/forums/thread.aspx?id=1494681 og med SP's ønskede formål for øje, fatter jeg ikke at SP ser gennem fingre med dennes ( og lignende trådes ) brug af SP.

Lån af dispotion, står der, til inspiration, eller man kan kalde det at "springe over hvor gærdet er lavest".

Jeg er ikke forarget ( låntagerne skyder sig selv i foden, pyt med det ), jeg mener blot at brugere, der har overblik over stoffet sagtens selv kan disponere denne viden.

SP anvendes her som "omdelingscentral" med det formål evt. at kunne opnå en (uretmæssig) god karakter.

SP's formål burde være ( og er vist officielt ) at formidle viden, hvilket ikke finder sted ved udlån af fx dispositioner, ved besvarelser af spørgsmål gennem udarbejdelse af færdige gennemregninger, klar til afskrift, osv.  Det kan dog undtagelsesvist være pædagogisk formålstjenligt, fx at gennemregne en matematik- eller fysikopgave delvist, som et godt eksempel. Fuldstændige gennemregninger skaber blot "curling-børn".

Andre ( udenlandske ) portaler sletter øjeblikkeligt tråde/besvarelser af denne type, med advarsel om at brugeren bortvises ved gentagelse. Dette giver pr. automatik en helt anden seriøs tilgang til portalen og stoffet, hvor brugere effektivt opnår større indlæring/viden.

Jeg hører gerne andres mening.


Brugbart svar (0)

Svar #1
02. juni 2015 af SuneChr

# 0  Trådens budskab god og relevant. Kommentar i vente.
Foreløbig er her en sværvægter til samlingen:
https://www.studieportalen.dk/forums/thread.aspx?id=1609038
Venlig hilsen
Sune Chr.  


Brugbart svar (0)

Svar #2
02. juni 2015 af anonym000

Jeg tror ikke man kan holde SP ansvarlig for hvordan folk bruger SP.

Folk er selv ansvarlig for brugen af SP.

- - -

...............


Brugbart svar (0)

Svar #3
02. juni 2015 af JEEJ2008

Jeg er enig med #2 - det er folks eget ansvar. Og så længe der er folk her på SP der gider lave deres lektier o.a. for dem, så vil disse tråde blive oprettet på SP. :/


Brugbart svar (0)

Svar #4
02. juni 2015 af BGH1995

#0 Først og fremmest - Fin debat at starte!

Må dog erklære mig enig med #2 og #3 - Om man vil sende noter eller lign til folk, det er helt op til en selv. Jeg bestemmer også selv, om jeg vil låne min trillebør til naboen - Det bør andre ikke blande sig i.

For at kommentere på det konkrete eksempel, så får man ikke nødvendigvis en god karakter, ved at have en god disposition. Dispositionen er ikke med i vurderingen af ens præstation - Det samme gælder eksemplet fra #1.

Vh


Brugbart svar (0)

Svar #5
02. juni 2015 af SuneChr

Man passer, som medarbejder, ikke ind i en virksomhed, hvis idégrundlag og kodeks ikke bliver respekteret.
Derfor skal man, som lektiehjælper, vælge at overholde spillereglerne eller træde ud. Så enkelt er det.
Der er, efter hvad nogle arbejdsgivere siger, problemer med nytilkomne ansattes faglige kvalifikationer. Man må forvente, at alfabetet og de fire regningsarter ér på plads, inden man skal videre i uddannelsessystemet. Det er meget kritisabelt, at en uddannelsesinstitutions virksomhedsøkonomi er afhængig af antallet af studerende med så forskellige faglige forudsætninger. Jeg kan kun have en idé om det matematiske grundlag, men undertiden kan jeg her på portalen undre mig over, hvad der bliver anmodet hjælp til i forhold til brugerprofilen og det opgivne niveau. Tør lærerne ude omkring ikke træde i karaktér og stille nogle krav, eller er de underlagt taxameterordningens kvælertag og lade fem og syv være lige? Er nogle unge dovne og lader andre vaske deres tøj, lave deres mad, køre dem til skole og lave deres lektier?
 


Svar #6
02. juni 2015 af hesch (Slettet)

##1..5:  Tak for jeres meninger.

Jeg har hæftet mig ved "SP's ansvar": Selvfølgelig er det ikke SP's ansvar, men derfor kan SP da sagtens have en interesse i at "forretningen" fremtræder sober, ordentlig, seriøs, videndelende og ikke fremtræder som en udvekslingcentral af noter, opgaveafleveringer, dispositioner, motiverede ansøgninger, osv.

SP sletter tråde grundet nedladende bemærkninger, nærmest hidsige diskussioner ( især om religion ). SP sletter også tråde, der tjener som reklame, for eksempel for en privatskole eller et bestemt firma. Disse nedladende bemærkninger, hidsige diskussioner og reklamer er SP da heller ikke ansvarlig for. De "klæder" blot ikke portalen: Fokus forsvinder fra selve formålet: videndelingen. Derfor bør SP reagere.

#5: Jeg deler din opfattelse af tingenes tilstand. Når jeg tænker tilbage på min skole/gymnasietid, synes jeg ikke, at min og klassens præstation var usædvanlig god. Men når jeg ser på tilstandene i dag, tænker jeg:  Så galt stod det alligevel ikke til dengang. Vi kunne i det mindste løse (simple) ligninger med lethed, uden at "solve" dem, nærmest i retning af:  Solve(x=17+11, x).    :)


Brugbart svar (1)

Svar #7
02. juni 2015 af Stats

#6

Haha.. God humor :-) Brugbart svar (1)
Grunden til at man anvender ordet "At solve den" er fordi, at man bliver undervist af møg elendige matematiklærer der kun glæder sig til, at nå pensionsalderen..

Tænker desværre også, at SP vil være en død portal om nogen få år... Problemet er enkelt.. For meget besvær med at komme ind, herunder for mange reklamer (Når man kommer ind på siden, så slår alle alarmklokker til, om at det er en side hvor man får virus)... Derimod, så henviser SP (gratis lektiehjælp), til den såkaldte søster-side, studienet (betalingskanal)... Man har ikke gjort noget, i de mange år, for at promovere studieportalen.. Tja.. Nedgang må den da være...

(Tænker at iværksætterne som har lavet SP, er begyndt at glide længere og længere væk fra projektet. Måske er den begyndt at kede dem lidt?)

- - -

Mvh Dennis Svensson


Brugbart svar (0)

Svar #8
03. juni 2015 af anonym000

#5

Ja, det skal da nok passe at den gennemsnitlige gymnasieelev var fagligt bedre for 40 år siden sammenlignet med nutidens gymnasieelever. Jeg er rimeligt sikker på at dette er der flere grunde til, alt fra lærebøgerne til gymnasielevernes baggrund. At diskutere noget så omfattende som dette er ikke praktisk på et platform som SP, men jeg vil dog stadigvæk uddybe lidt de to ovenstående grunde: 

1) Engang var det jo for det meste eliten som læste på gymnasiet og universitetet. I dag kan alle i princippet tage en gymnasial uddannelse samt en videregående uddannelse.  Dette betyder faktisk at uligheden blandt gymnasie- og universitetselever er steget. I dag møder man både rigmandens datter og den fattige dreng, med ufaglærte forældre på overførselsindkomst, i en gymnasieklasse. Det betyder at den fattige dreng skal kæmpe hårdere i og udenfor skolen. Hvis den fattige dreng hele tiden skal være med på beatet: skal have den nyeste/dyreste bærbar samtidigt med at han skal tage til koncerter o.l., så er han nødt til at finde et arbejde med masser af arbejdstimer, så han kan få råd til det hele. Dette går formentligt over ud hans faglige indsats i skolen. At ingen af hans forældre er universitetsuddannet gør det hellere ikke lettere for ham at klare sig godt i skolen; dvs. at han er selv nødt til at finde ud af hvordan man lærer (studieteknik), planlægger og disciplinerer sig selv.

Det kan godt være at uligheden i gymnasiet er steget, men dette er en nødvendighed for at uligheden ml. rigmands datter og den fattige drengs børn bliver mindre. En højere akademisk uddannelse er jo en god billet ud af den negative social arv.

2) Lærebøgerne i dag lægger ikke op til en optimal indlæringsproces sammenlignet med lærebøgerne fra 20-50 år siden. Dette er også en meget længere historie.

Kilde: http://www.psychologicalscience.org/index.php/publications/journals/pspi/learning-techniques.html

#6

Ad " ikke fremtræder som en udvekslingcentral af noter, opgaveafleveringer, dispositioner, motiverede ansøgninger, osv."

SP vil miste en hel masse besøg, hvis man afskaffet den fane som hedder "Noter". Da det blev grundlagt var det faktisk meningen at portalen skulle bruges som en "omdelingscentral".

Jeg er enig med dig om at SP burde slette en trådstarters tråd hvis hensigten er at snyde.

- - -

...............


Brugbart svar (1)

Svar #9
03. juni 2015 af anonym000

#7

Mht. din spådom: det er ringe spået :-)

For det første tager det ikke mere end to sekunder at slippe af med reklamer for altid.

For det andet vil et par reklamer ikke være nok til at stoppe desperate elever.

- - -

...............


Brugbart svar (0)

Svar #10
03. juni 2015 af Stats

Nu har jeg snakket med adskillige personer. Hver og en fortæller mig, at det er for besværligt og rodet. De får ikke den hjælp de har behov for, og så kan de heller ikke nytte noget, at ca. 50% af de rum der er blevet lavet, har en svarprocent under 50.

Med hensyn til reklamerne - tja - Det er korrekt, men førstehåndsindtrykket er et ultimatum, at det bare skal spille perfekt, hvis man skal have fat i de nye brugere. (Du vil heller ikke give hånd til en, som ikke ser ren ud?)

I kompendier, der har de oprettede nogen grupper, herunder virksomhedsøkonomi, erhvervsøkonomi, psykologi m.f. som er ukomplette, ubrugelige og ligegyldige. Her burde der seriøst kvikkes op, eller totalt fjerne dem. Det sender da et signal om, "Vi vil gerne hjælpe, men vi er for dovne/dårlige til at skrive dem". (Det samme gælder videoer)

SP's mission er vel i bund og grund, at hjælpe elever som har problemer med lektierne, så hvorfor ikke have en fane der hedder; 'Gode links', nu når SP ikke kan skrive kompendierne færdige, og lave videoer til perfektion.

Hvorfor ikke gå all in for at få forbedret eleven?

Hvorfor skal der være så meget bøvl med at få lagt noter ind på SP (har sendt 1 i år, men tror ikke at den blev godkendt? Hvorfor aner jeg ikke, da jeg ellers fik 10 med pil op).

Rangsystemet sucks ærligt talt, den fortæller intet om det faglige niveau..

Som jeg ser det, så ligner SP en kedelig hjemmeside  (næsten en database agtigt).

Eleverne lægger bare en opgave ind, og regner med at den bliver lavet (Der er nogen der laver den for dem). Dette giver da på ingen måde et godt signal.. Kan ikke huske hvem, men der kom et forslag om, at der skulle være ved matematik, fysik og kemi, en felt, hvori at man skulle skrive ens bud på hvordan opgaven skulle løses.. Men er det blevet lavet??

I takt med, at flere og flere tager gymnasiet, så tror jeg næppe, at SP er steget i samme takt.

Undskyld at sige det. Jeg tror sQ kun det er os 'stamkunder' der bliver hængende herinde.

- - -

Mvh Dennis Svensson


Svar #11
04. juni 2015 af hesch (Slettet)

#10: Ad: Der skulle være ved matematik, fysik og kemi, en felt, hvori at man skulle skrive ens bud på hvordan opgaven skulle løses..

Forslaget har nok fundet inspiration her:  At udfylde når man vil stille et spørgsmål:

1. The problem statement, all variables and given/known data

2. Relevant equations

3. The attempt at a solution

Kilde: physicsforums.com.

PS:  Portalen er på ingen måde ( så vidt jeg ved ) ejet af min familie: 

Det er ikke en reklame.


Brugbart svar (0)

Svar #12
05. juni 2015 af Stats

Korrekt... Man kan selvfølgelig også bare lade være med at være innovativ, og bare lade SP gå sin død i møde..

Det irritere mig bare grusomt, at man ikke formår at viderudvikle SP. Det er et typisk kendetegn, at tænker 'Nu er den perfekt, og så behøver jeg ikke at gøre mere'. Denne opfattelse er meget forkert! Man ser sider, som er mere eller mindre, blevet bedre end studieportalen, indefor nogen fag. Det er jo blot et spørgsmål om tid, før der er nogen som overgår SP.

Jeg kan bl.a nævne:
https://www.khanacademy.org (Denne side er kun på engelsk)
http://hhxnoter.dk/ som er begyndt at blive utrolig god.
http://frividen.dk som man heller ikke henviser til (der er heldigvis nogen hjælpere som henviser til den) + Denne her side er meget farlig for SP. Hvis frividen gjorde, at man kunne begynde at diskutere opgaver, så ville SP virkelig være intet... Det er jo bare en uges arbejde, og så er SP død...
http://Duolingo.com som kan forbedre sproget hos de fleste. + at du lære op til 13 sprog pt. og 7 sprog mere vil der komme til, inden for kort tid.

og mange flere... Jeg ville være bekymret hvis jeg ejede SP, uden at tænke mere kreativt... Internettet bliver mere og mere populært, og hvis SP ikke begynder at viderudvikle så vil den være fortid.

(jeg kunne selvfølgelig også bare holde min mund. Min kærlighed til SP, kan jeg også lige så godt give slip på så..)

- - -

Mvh Dennis Svensson


Brugbart svar (1)

Svar #13
28. august 2015 af Stygotius

anonym000 og johnforbesnash  og BGH1995  skulle måske lige tage et begynderkursus i dansk stavning og formulering så deres indlæg var lettere at forstå.

 Det er vel ikke et urimeligt krav at forvente at man kan skrive sit eget sprog.


Brugbart svar (0)

Svar #14
29. august 2015 af Stygotius

Der er jo nok nogle der mener at det er (mindst) lige så vigtigt som matermatik.


Brugbart svar (1)

Svar #15
29. august 2015 af Stats

Stygotius...

Du er vidst lidt irreteret? Hvorfor læser du ikke en bog i stedet?
Men hvis du er så ivrig efter at hetze, så kan du jo starte med at rette korrektur på Sam, Jeppe og de andre som arbejder på SP.. Se hvad de siger til din evindelige kommentarer.

Så slipper vi for din hetz mod os..

- - -

Mvh Dennis Svensson


Brugbart svar (0)

Svar #16
29. august 2015 af snylt (Slettet)

Altså, må man ikke søge fx på en opgave man har for, og se, hvordan andre har løst den, og prøve at søge lidt inspirtation eller lign. deraf? 


Brugbart svar (0)

Svar #17
29. august 2015 af Stygotius

# 15

????????????


Brugbart svar (0)

Svar #18
29. august 2015 af SuneChr

# 16
Jo, man må søge alt dét, man har lyst til og mener at få eller have brug for.
Desværre er alle trådoprettere ikke lige gode til at give tråden en passende, og dækkende for emnet, overskrift. Overskriften skal fungere som et søgeord ligesom et sagregister i en bog.


Skriv et svar til: Kommentar til brug af SP

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.