Almen studieforberedelse (AT)

Har jeg brugt de rigtige biologi metoder?

02. juni 2015 af oliviaforhelvede (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej,

I AT har jeg som fag valgt biologi og mediefag. Min problemformulering lyder: Hvorledes påvirker skræmmekampagner modtageren, og har denne påvirkning den ønskede effekt? Helt konkret er det ryge skræmmekampagner vi taler om. Jeg har fået lavet et forsøg hvor jeg fik flere rygere og ikke rygere til at komme ind i et lokale, hvorefter jeg koblede en puls-måler og en finger spids-temperatur måler til hver deltager og viste dem en specifik skræmmekampagne for derefter at stille dem nogle spørgsmål. Formålet med forsøget var at finde ud af, om deres puls eller temperatur stiger når de får vist videoen og om deres holdninger ændres (fx. om rygerne stadig har lyst til at ryge eller ej efter at have set videoen.

Thing is: Jeg er ikke helt sikker på om jeg gør rigtigt brug af metoderne i biologi. Jeg er kommet frem til at det er et kontrolleret eksperiment da forsøgspersonerne blev ført ind i et rum og fik vist videoen i et "kontrolleret" område uden distraktioner osv. Jeg har brugt en hypotetisk-deduktiv metode da jeg først opstillede en hypotese og derefter så om det passede eller ej. Og så har jeg sagt at jeg har gjort brug af kvantitative observationer da jeg har opsamlet data fra puls-måleren og temperatur-måleren. Videoen har jeg sagt er den uafhængige variable mens forsøgs-personerne er de afhængige variable da det er afhængigt af videoen om deres puls eller temp. ændres.

Hvad siger i, passer det godt sammen? Skal op til eksamen på torsdag så et hurtigt svar ville være dejligt! :D


Skriv et svar til: Har jeg brugt de rigtige biologi metoder?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.