Dansk

Metafor eller symbol?

02. juni 2015 af Valdemarwn (Slettet) - Niveau: 9. klasse
Hej alle :) har lige 2 spørgsmål
1.) Jeg øver mig lige på min synopsis, men kom i tvivl om noget.. Udtrykket "at have blod på hænderne" (At have dårlige gerninger på samvittigheden) er det egentlig et symbol eller en metafor?

2.) I novellen "Dragen" af Martha Christensen, kan dragen ikke lette når drengene bliver tynget ned af den undertrykkende leder Mikael, men da de sagde Mikael imod og brød ondskaben, lettede den som om det hele tiden havde været meningen. Er dragen så en metafor eller et symbol?

Mange tak på forhånd.

Brugbart svar (1)

Svar #1
02. juni 2015 af PeterLarsen92 (Slettet)

1) metafor.

Spørgsmål 2 kan jeg ikke helt forstå. 

Svar #2
02. juni 2015 af Valdemarwn (Slettet)

Mange tak for svaret. Tænkte nok 2'eren var lidt uforståelig.. Det var mere et skud i tågen, hvis nu der sad en derude som havde læst novellen.

Brugbart svar (1)

Svar #3
02. juni 2015 af 123434 (Slettet)

En metafor er et billede på noget andet. Hun er en rose-hun er smuk. Rosen er et billede på skønhed

Et symbol tillægges en betydning. Ting og farver kan have forskellige betydninger. Et rødt hjerte symboliserer kærlighed, og farven sort symboliserer sorg i vesten

Brugbart svar (1)

Svar #4
02. juni 2015 af Stygotius (Slettet)

En metafor består i at man i en bestemt sammenhæng bruger et udtryk  som er taget fra en anden sammenhæng. 

Når man taler om en stols "ben", bruger man et udtryk fra den meneskelige anatomi om et møbel.

Når man siger at nogen var helt slået ud af en skilsmisse, bruger man et udtryk om noget psykologisk som er taget fra boksningens verden. 

Et symbol er noget som både er det det i sig selv er  og samtidigt er et billede på noget andet.

En hvid lægekittel er både et praktisk stykke tøj viser at lægen er ren og fri for snavs og samtidig et billede på hans/hendes autoritet.

Skriv et svar til: Metafor eller symbol?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.